poniedziałek, 16 listopada 2015

GIGOWY PRZEWODNIK: Pardon, To Tu, listopad


Polecamy listopadowe koncerty w Pardon, To Tu. A w tym miesiącu zobaczymy jeszcze Slalom, Red Trio, SoKo Steidle czy Lotto. A to nie są wszyscy artyści, którzy wystąpią w warszawskiej klubokawiarni.



SLALOM (Tyciński / Weber / Zemler)
Pn. 16.11.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Jak to mówią, świetnie wyprodukowana płyta, czuć zabawę dźwiękiem i rock’n’rollem” - Bartek Chaciński, Polifonia

14 października ukazała się najnowsza, druga płyta grupy Slalom pt. Wunderkamera. Z tej okazji zapraszamy was na koncert zespołu założonego przez Bartosza Webera (Baaba, Mitch & Mitch) i Bartłomieja Tycińskiego (Mitch & Mitch, Alte Zachen, Starzy Singers, Paristetris) po kilku latach działalności w ramach CockTail Party - wieczorków nietanecznych prezentujących szerokie spektrum muzyki lounge, filmowej i pionierów elektroniki.

Zainteresowanie syntezatorami oraz techniką samplingu na żywo, jak również miłość do gitary hawajskiej - pozornie zupełnie nieprzystające światy - zrodziły bardzo ciekawą naszym zdaniem mieszankę pogodnej psychodelii, nawiązującej do krautrocka, muzyki improwizowanej, ale również rocka, czy country, którą chcemy się podzielić z Wami, drodzy słuchacze. Slalom zarejestrował w lipcu tego roku premierowy materiał, który wydany zostanie w listopadzie 2013 nakładem wytwórni Lado ABC. Jako, że rytm jest naszym bratem, zaprosiliśmy do współpracy Huberta Zemlera, perkusistę wyjątkowego zarówno pod względem techniki, jak i swady towarzyskiej, brązowego medalistę delfickich igrzysk olimpijskich w Seulu. Wydaje nam się to perfekcyjnym połączeniem.


Bartłomiej Tyciński – grał inteligencki punkrock, żydowski surf, polskie lounge, nie gardzi standardami. Obecnie preferuje mazowiecką psychodelię. Lubi wytrawne alkohole, samochody nadszarpnięte zębem czasu. Gitarzysta, kompozytor, także perkusista. Po prostu człowiek.

Bartosz Weber – urodzony na warszawskiej Woli poliglota, marzyciel, gitarzysta, samplerzysta, nie gardzący instrumentami perkusyjnymi. Miewa jazdy. Lubi przebieranki. Realizował się zarówno jako kompozytor, wykonawca, jak i filmowiec, czy narciarz. Czas umierać.


Hubert Zemler – wykształcony klasycznie perkusista, improwizator, solista, majsterkowicz, warszawiak pełną gębą. Nie gardzi zdrowym współzawodnictwem. Zawsze chętnie pomoże. W równym stopniu lubi narzekać, jak i wychwalać. Również człowiek.


RED TRIO [Pt] with Piotr Damasiewicz & Gerard Lebik
Śr. 18.11.2015, godz. 20:30, wstęp 30 zł

Red Trio to zespół trzech lizbońskich muzyków: Hernani Faustino, Rodrigo Pinheiro i Gabriel Ferrandini czyli połączenie fortepianu, kontrabasu i perkusji. Ta trójka to reprezentacja czołówki niezwykle silnej portugalskiej sceny muzyki improwizowanej. Zespół przedstawia wielotorowe podejście do muzyki i jej kreowania przez improwizację. Dźwięki tworzone przez Red Trio nazywane są free jazzem, jednak sami muzycy starają się uciekać od szufladkowych definicji własnej sztuki.

Tym razem Red Trio zaprosiło do współpracy wyróżniających się na polskiej scenie artystów – trębacza Piotra Damasiewicza oraz saksofonistę Gerarda Lebika. Połączyła ich wspólna pasja do kreowania nowych zdarzeń muzycznych poprzez stawianie artystycznych wyzwań. Z każdym z muzyków Piotr Damasiewicz i Gerard Lebik występowali już w różnych konstelacjach. Z Rodrigo Pinheiro i Hernani Faustino mieli okazję poznać się podczas pobytów w Portugalii, gdzie zagrali okazjonalne koncerty i zarejestrowali sesje nagraniowe. Współpraca z Gabrielem Ferrandinim od dwóch lat jest dużo mocniejsza. Damasiewicz i Lebik współtworzą z perkusistą formacje Power Of The Horns oraz ImproGraphic.

W tym roku została wydana przez Bocian Records z Warszawy płyta winylowa, która jest zwieńczeniem dwuletniej współpracy w tym składzie, a także potwierdzeniem zawiązanej przyjaźni i wspólnego muzycznego celu. Zawarty na niej materiał live, nagrany został podczas koncertów we Wrocławiu i Krakowie. Trasa listopadowa będzie promocją tejże płyty, jak również przygotowaniem do kolejnego nagrania, tym razem studyjnego, który będzie miał miejsce w nowej, jednej z najlepszych sal obecnie w Polsce znajdującej się w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu.

Red Trio nagrywa dla renomowanych wytwórni płytowych, takich jak Clean Feed i No Business, koncertując na całym świecie, będąc gościem prestiżowych festiwali i sal koncertowych. Zespół ma na swoim koncie docenione przez krytyków z całego globu nagrania (m.in. z Natem Wooleyem i Johnem Butcherem). Album „Empire” nagrany z Johnem Butcherem otrzymał tytuł Płyty Roku (Album Of The Year) wg. najbardziej opiniotwórczego światowego portalu jazzowego (All About Jazz). Zespół obecnie promuje swoją najnowszą płytę „Rebento” wydaną przez prestiżową oficynę No Business.


SoKo Steidle (Mahall / Walsdorff / Roder / Steidle)
Nd. 22.11.2015, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Lider kwartetu Oliver Steidle obecny od kilku dekad na scenie jazzowej perkusista (oraz wyjątkowy wibrafonista) to artysta mogący poszczycić się dyskografią obejmującą około 40. albumów, oraz kooperacjami z m.in. Tomaszem Stańko, Wolfgangiem Haffnerem, Richie Beirachem i Olafem Ruppem. Wraz z niesamowitymi muzykami Rudim Mahallem, Henrikiem Walsdorffem i Janem Roder tworzą ten pełen energii kwartet.

Rudi Mahall to muzyk dobrze znany na europejskiej scenie jazzowej z unikalnego talentu i oryginalnego podejścia do grania nowoczesnego jazzu na klarnecie basowym. Rudi ma bardzo osobiste brzmienie i sposób gry. Jest uważany za jednego z najbardziej interesujących i przełomowych współczesnych klarnecistów basowych na świecie. W ciągu trzech ostatnich dekad fascynował słuchaczy jazzu w składach takich jak Globe Unity Orchestra, Der Rote Bereich, Die Enttäuschung i u boku Aki Takase. Inni jego współpracownicy to m.in. Kenny Wheeler, Jim Black, Lee Konitz i Barry Guy. 


Henrik Walsdorff to jazzman urodzony w roku 1975 w niemieckim Braunschweig. Jest członkiem takich zespołów jak Berlin Improvisers Orchestra, Henrik Walsdorff Trio, Lax, The Most, The Real Latinos, Sven-Ake Johanssons Ol'Man Rebop Ensemble, Ulrich Gumpert Workshop Band.

Jan Roder rozpoczął karierę jako muzyk rockowy, i mieszkał przez kilka lat w Brazylii. W 1995 roku przybył do Berlina, gdzie grał z takimi muzykami jak Ulrich Gumpert, Ernst-Ludwig Petrowsky, Manfred Schoof, Uschi Brüning, Joachim Kühn, Aki Takase, Gunter Hampel, Mircea Tiberian i Axel Doerner. Z zespołem "Die Enttäuschung" i Alexandrem von Schlippenbach, zebrał wszystkie dzieła Theloniousa Monka, które to do dziś są uważane za główny zapis muzyczny dedykowany temu artyście. Wraz z Bjornem Luckerem i Henrikiem Walsdorffem tworzy trio The Most. Ponadto działa w Caciula Trio, JR 3, Silke Eberhard Trio i Zoran Terzic Quartet oraz występuje w duecie z Marią Răducanu. Z gwiazdą sopranu Angelą Denoke and Trio, grają operowy program na tak znanych scenach La Scala, Opera de Bastille itp.

LOTTO (Rychlicki / Majkowski / Szpura)
Wt. 24.11.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Tego wieczoru będziemy mieli zaszczyt gościć na naszej scenie jeden z najbardziej wyrazistych polskich zespołów muzyki alternatywno-noisowo-improwizowanej, czyli trio "Lotto" - z Łukaszem Rychlickim (Kristen) na gitarze, Mike'em Majkowskim (Blip / Roil / Hailu Mergia Trio) na kontrabasie i Pawłem Szpurą (Wovoka / Cukunft) na perkusji. Czeka na nas wyjątkowy wieczór, bowiem będzie sie on składał z dwóch koncertów: Na początek, z okazji premiery płyty pt. 'Bright Astonishment Of The Night' (Wydawnictwo Bocian Records) usłyszymy solowy koncert kontrabasisty Mike'a Majkowskiego, a w drugiej części trio 'Lotto'.

Zdarza im się działać w rejonach jazzowych, ale Lotto to inna para kaloszy, w założeniu - oddech od "idiomu jazzowego". Wcześniej spotykali się już na scenie w różnych konfiguracjach. Trzej muzycy nie tylko uważnie słuchają się nawzajem, każdy rozwija pomysły pozostałych, lecz także świetnie operują mniej natchnionymi środkami, takimi jak cisza czy powtórzenie. Nawet wtedy, gdy grają bardziej transowo. - Jacek Świąder – Gazeta Wyborcza

Łukasz Rychlicki - gitarzysta. Znany głównie jako członek uznanego zespołu KRISTEN z którym nagrał pięć płyt i zagrał wiele koncertów. Jego styl gry jest trudny do zdefiniowania, porusza się na granicy ustalonych norm i improwizacji. Razem z Pawłem Szpurą stworzył duet w hołdzie Albertowi Aylerowi w którym muzycy zanurzyli się w ostrym, bezkompromisowym, swobodnym avant-free jazzie. Z bratem Mateuszem Rychlickim tworzy duet SALTO. Współpracuje min. z Mikołajem Trzaską, Robertem Piernikowskim, Etamem Etamskim, Piotrem Kurkiem. Razem z Pawłem Szpurą i Mikołajem Trzaską tworzą trio FREEGATE.

Mike Majkowski - kontrabasista. W 2005 roku ukończył Sydney Conservatorium of Music z najwyższą notą. Koncertował w kraju i zagranicą z wieloma Australijskimi znakomitościami takimi jak: Mike Nock, Dale Barlow, Dave Panichi, Kristin Berardi, Elana Stone, Vince Jones oraz Sean Wayland. Jest również członkiem wielu młodych formacji jazzowych stanowiących śmietankę sceny jazzowej Sydney. Współpracuje z Mikołajem Trzaską. Był członkiem jego zespołu podczas doskonale przyjętego koncertu ze ścieżką dźwiękową do filmu Róża na OFF Festivalu. Razem z Jimem Denleyem tworzy doskonały duet BLIP. Obecnie występuje w trio razem z legendarnym Hailu Mergia (Etiopia) i Tonym Buckiem.

Paweł Szpura - perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim. Jest członkiem uznanych zespołów takich jak CUKUNFT, czy HERA. Także był w składzie koncertu z muzyką do Róży na Off Festivalu. Razem z Łukaszem Rychlickim i Mikołajem Trzaską tworzą trio FREEGATE. Grał koncerty w trio z Hailu Mergia.


Koncert Nahawa Doumbia [Mali] 
Śr. 25.11.2015, godz. 20:30, wstęp 40 zł

W afrykańskiej Republice Mali jej status jest porównywalny do takich legend malijskiej muzyki jak Ali Farka Touré‚ Toumani Diabaté‚ czy Salif Keita. Światowy rozgłos uzyskała dzięki nagranej w 1982 r., a na nowo wydanej w 2011 r. płycie ‚La Grande Cantatrice Malienne. Było to pierwsze wydawnictwo popularnej wytwórni ‚Awesome Tapes From Africa’.
Nie ukrywamy, jest to dla nas ogromny zaszczyt, że na jej pierwszej trasie koncertowej po Europie po 15 latach(która obejmuje 6 miast w sześciu krajach) zagra jej pierwszy koncert w Polsce w ‚Pardon, To Tu’. Drodzy wielbiciele muzyki, z wielką radością zapraszamy was na koncert legendarnej wokalistki ‚Nahawa Doumbia. W Pardon, To Tu wystąpi w towarzystwie męża, gitarzysty N'Gou Bagayoko, na scenie pojawią się również takie instrumenty jak balafon, syntezator, kamele n'goni, i perkusja.

Nahawa Doumbia, urodziła się w Mali w Maféré, małej miejscowości znajdującej się na granicy Wybrzeża Kości Słoniowej, a dorastała w Bougouni zalesionym obszarze na południe od Bamako, gdzie nadal mieszka. Jej matka, która zmarła kilka dni po jego urodzeniu, przepowiedziała, że jej córka zostanie piosenkarką mimo, że nie jest z kasty griotów i dlatego nie ma żadnej przyszłości w muzyce. "W mojej rodzinie nikt nie śpiewa, dlatego musiałam pokonać wiele trudności aby złączyć się z muzyką. Zostałam odkryta przez agentów Ministerstwa Kultury. W tych występach organizowanych co dwa lata, gdzie spotykają się młodzi ludzie w występach muzycznych i sportowych ze wszystkich regionów Mali śpiewałam w grupie z moimi przyjaciółmi”. Od tamtej pory dzieliła scenę z takimi gwiazdami jak Manu Dibango, Toure Kunda czy Miriam Makeba.



THEORAL Music Histories & concert of Paul Lovens / Raphael Rogiński
Wt. 12.01.2016, godz. 20:00, wstęp 30 zł

Wraz z Austriackim Forum Kultury zapraszamy Państwa na spotkanie z autorem książek z serii THEORAL – Philippem Schmicklem, które poprowadzi znany nam z Instytutu Improwizacji dziennikarz muzyczny Krzysztof Wójcik. Wieczór uświetni występ dwóch znakomitych muzyków, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie. Będzie to legendarny perkusista Paul Lovens oraz jeden z najlepszych polskich gitarzystów Raphael Rogiński. Ważna informacja, spotkanie będzie prowadzone w języku angielskim.

THEORAL jest to poniekąd historia mówiona, ponieważ na takiej zasadzie powstają teksty do każdej z edycji. Artyści opowiadają czym jest dla nich muzyka, w szczególności muzyka awangardowa, improwizowana, eksperymentalna. Ich autor Philipp Schmickl urodził się w 1980 roku w Wiedniu, a dorastał w Nickelsdorfie na austriacko-węgierskiej granicy. Stał się uczniem Hansa Falba w tamtejszej Jazzgalerie, gdzie wzrastał w atmosferze jednego z najstarszych festiwali muzyki improwizowanej Konfrontationen (www.konfrontationen.at). Podróżował po wielu austriackich i międzynarodowych festiwalach, od Dala-Floda, po Szwecję, Beirut i Liban. To między innymi dzięki podróżom zapragnął studiować antropologię. Z okazji 30-tej edycji Konfrontationen zredagował festschrift, czyli okolicznościową publikację podsumowującą dokonania festiwalu, zatytułowaną "Tell no lies, claim no easy victories". Było to bodźcem aby w 2011 zacząć pracować nad THEORAL, a tworzy je wraz z ilustratorką Karin Weinhandl. Do tej pory opublikowali 11 książek (m.in. z Marco Eneidim, Paulem Lovensem, Hansem Falbem, Michaelem Zerangiem, Christofem Kurzmannem), a obecnie pracują nad 12, w której ukarzą się rozmowy z Hamidem Drakiem i Williamem Parkerem.


Paul Lovens to legenda muzyki improwizowanej, grający na bębnach już od dzieciństwa, wcześnie zaczął pracować z amatorskimi i dixielandowymi zespołami. Od lat 70. w Trio z Alexandrem von Schlippenbachem i Evanem Parkerem. Członek "Globe Unity Orchestra". Współpracował z czołówką światowej muzyki improwizowanej i free jazzowej, m.in. z Cecilem Taylorem, Aki Takase, Eugene Chadbournem, Günterem Christmannem, Matsem Gustavssonem i Joelle Leandre.

Raphael Rogiński - gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach. Gra muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne wykonując je z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej - blues i rock lat 60 to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego. Z inspiracji muzyką eksperymentalną ameryki powstał zespół Spinalonga, oraz bluesowa Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha“. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe jak i bajki animowane, teatr tradycyjny i multimedialny.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw wiadomość.