Polecamy listopadowe koncerty w Pardon, To Tu. A w tym miesiącu zobaczymy jeszcze Slalom, Red Trio, SoKo Steidle czy Lotto. A to nie są wszyscy artyści, którzy wystąpią w warszawskiej klubokawiarni.
SLALOM (Tyciński / Weber / Zemler)
Pn. 16.11.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł
„Jak to
mówią, świetnie wyprodukowana płyta, czuć zabawę dźwiękiem i rock’n’rollem” - Bartek
Chaciński, Polifonia
14
października ukazała się najnowsza, druga płyta grupy Slalom pt. Wunderkamera.
Z tej okazji zapraszamy was na koncert zespołu założonego przez Bartosza Webera
(Baaba, Mitch & Mitch) i Bartłomieja Tycińskiego (Mitch & Mitch, Alte
Zachen, Starzy Singers, Paristetris) po kilku latach działalności w ramach
CockTail Party - wieczorków nietanecznych prezentujących szerokie spektrum
muzyki lounge, filmowej i pionierów elektroniki.
Zainteresowanie syntezatorami oraz techniką samplingu na żywo, jak również
miłość do gitary hawajskiej - pozornie zupełnie nieprzystające światy -
zrodziły bardzo ciekawą naszym zdaniem mieszankę pogodnej psychodelii,
nawiązującej do krautrocka, muzyki improwizowanej, ale również rocka, czy
country, którą chcemy się podzielić z Wami, drodzy słuchacze. Slalom
zarejestrował w lipcu tego roku premierowy materiał, który wydany zostanie w
listopadzie 2013 nakładem wytwórni Lado ABC. Jako, że rytm jest naszym bratem,
zaprosiliśmy do współpracy Huberta Zemlera, perkusistę wyjątkowego zarówno pod
względem techniki, jak i swady towarzyskiej, brązowego medalistę delfickich
igrzysk olimpijskich w Seulu. Wydaje nam się to perfekcyjnym połączeniem.
Bartłomiej
Tyciński – grał inteligencki punkrock, żydowski surf, polskie lounge, nie
gardzi standardami. Obecnie preferuje mazowiecką psychodelię. Lubi wytrawne alkohole,
samochody nadszarpnięte zębem czasu. Gitarzysta, kompozytor, także perkusista.
Po prostu człowiek.
Bartosz Weber – urodzony na warszawskiej Woli poliglota, marzyciel, gitarzysta,
samplerzysta, nie gardzący instrumentami perkusyjnymi. Miewa jazdy. Lubi
przebieranki. Realizował się zarówno jako kompozytor, wykonawca, jak i
filmowiec, czy narciarz. Czas umierać.
Hubert
Zemler – wykształcony klasycznie perkusista, improwizator, solista,
majsterkowicz, warszawiak pełną gębą. Nie gardzi zdrowym współzawodnictwem.
Zawsze chętnie pomoże. W równym stopniu lubi narzekać, jak i wychwalać. Również
człowiek.
RED TRIO [Pt] with Piotr Damasiewicz &
Gerard Lebik
Śr. 18.11.2015, godz. 20:30, wstęp 30 zł
Red Trio to zespół trzech lizbońskich muzyków: Hernani
Faustino, Rodrigo Pinheiro i Gabriel Ferrandini czyli połączenie fortepianu,
kontrabasu i perkusji. Ta trójka to reprezentacja czołówki niezwykle silnej
portugalskiej sceny muzyki improwizowanej. Zespół przedstawia wielotorowe
podejście do muzyki i jej kreowania przez improwizację. Dźwięki tworzone przez
Red Trio nazywane są free jazzem, jednak sami muzycy starają się uciekać od
szufladkowych definicji własnej sztuki.
Tym razem Red Trio zaprosiło do współpracy wyróżniających się na
polskiej scenie artystów – trębacza Piotra Damasiewicza oraz saksofonistę
Gerarda Lebika. Połączyła ich wspólna pasja do kreowania nowych zdarzeń
muzycznych poprzez stawianie artystycznych wyzwań. Z każdym z muzyków Piotr
Damasiewicz i Gerard Lebik występowali już w różnych konstelacjach. Z Rodrigo
Pinheiro i Hernani Faustino mieli okazję poznać się podczas pobytów w
Portugalii, gdzie zagrali okazjonalne koncerty i zarejestrowali sesje
nagraniowe. Współpraca z Gabrielem Ferrandinim od dwóch lat jest dużo
mocniejsza. Damasiewicz i Lebik współtworzą z perkusistą formacje Power Of The
Horns oraz ImproGraphic.
W tym roku została wydana przez Bocian Records z Warszawy płyta
winylowa, która jest zwieńczeniem dwuletniej współpracy w tym składzie, a także
potwierdzeniem zawiązanej przyjaźni i wspólnego muzycznego celu. Zawarty na
niej materiał live, nagrany został podczas koncertów we Wrocławiu i Krakowie.
Trasa listopadowa będzie promocją tejże płyty, jak również przygotowaniem do
kolejnego nagrania, tym razem studyjnego, który będzie miał miejsce w nowej,
jednej z najlepszych sal obecnie w Polsce znajdującej się w Narodowym Forum
Muzyki we Wrocławiu.
Red Trio nagrywa dla
renomowanych wytwórni płytowych, takich jak Clean Feed i No Business,
koncertując na całym świecie, będąc gościem prestiżowych festiwali i sal
koncertowych. Zespół ma na swoim koncie docenione przez krytyków z całego globu
nagrania (m.in. z Natem Wooleyem i Johnem Butcherem). Album „Empire” nagrany z
Johnem Butcherem otrzymał tytuł Płyty Roku (Album Of The Year) wg. najbardziej
opiniotwórczego światowego portalu jazzowego (All About Jazz). Zespół obecnie
promuje swoją najnowszą płytę „Rebento” wydaną przez prestiżową oficynę No
Business.
SoKo Steidle (Mahall / Walsdorff / Roder /
Steidle)
Nd. 22.11.2015, godz. 20:30, wstęp 25 zł
Lider kwartetu Oliver Steidle obecny od
kilku dekad na scenie jazzowej perkusista (oraz wyjątkowy wibrafonista) to
artysta mogący poszczycić się dyskografią obejmującą około 40. albumów, oraz
kooperacjami z m.in. Tomaszem Stańko, Wolfgangiem Haffnerem, Richie Beirachem i
Olafem Ruppem. Wraz z niesamowitymi muzykami Rudim Mahallem, Henrikiem
Walsdorffem i Janem Roder tworzą ten pełen energii kwartet.
Rudi Mahall to muzyk dobrze znany na
europejskiej scenie jazzowej z unikalnego talentu i oryginalnego
podejścia do grania nowoczesnego jazzu na klarnecie basowym. Rudi ma bardzo
osobiste brzmienie i sposób gry. Jest uważany za jednego
z najbardziej interesujących i przełomowych współczesnych
klarnecistów basowych na świecie. W ciągu trzech ostatnich dekad
fascynował słuchaczy jazzu w składach takich jak Globe Unity Orchestra,
Der Rote Bereich, Die Enttäuschung i u boku Aki Takase. Inni jego
współpracownicy to m.in. Kenny Wheeler, Jim Black, Lee Konitz i Barry Guy.
Henrik Walsdorff to jazzman urodzony w
roku 1975 w niemieckim Braunschweig. Jest członkiem takich zespołów jak Berlin
Improvisers Orchestra, Henrik Walsdorff Trio, Lax, The Most, The Real Latinos,
Sven-Ake Johanssons Ol'Man Rebop Ensemble, Ulrich Gumpert Workshop Band.
Jan Roder rozpoczął karierę jako muzyk
rockowy, i mieszkał przez kilka lat w Brazylii. W 1995 roku przybył do Berlina,
gdzie grał z takimi muzykami jak Ulrich Gumpert, Ernst-Ludwig Petrowsky,
Manfred Schoof, Uschi Brüning, Joachim Kühn, Aki Takase, Gunter Hampel, Mircea
Tiberian i Axel Doerner. Z zespołem "Die Enttäuschung" i Alexandrem
von Schlippenbach, zebrał wszystkie dzieła Theloniousa Monka, które to do dziś
są uważane za główny zapis muzyczny dedykowany temu artyście. Wraz z Bjornem
Luckerem i Henrikiem Walsdorffem tworzy trio The Most. Ponadto działa w Caciula
Trio, JR 3, Silke Eberhard Trio i Zoran Terzic Quartet oraz występuje w duecie
z Marią Răducanu. Z gwiazdą sopranu Angelą Denoke and Trio, grają operowy
program na tak znanych scenach La Scala, Opera de Bastille itp.
LOTTO (Rychlicki / Majkowski / Szpura)
Wt. 24.11.2015, godz. 20:30, wstęp 20 zł
Tego
wieczoru będziemy mieli zaszczyt gościć na naszej scenie jeden z najbardziej
wyrazistych polskich zespołów muzyki alternatywno-noisowo-improwizowanej, czyli
trio "Lotto" - z Łukaszem Rychlickim (Kristen) na gitarze, Mike'em
Majkowskim (Blip / Roil / Hailu Mergia Trio) na kontrabasie i Pawłem Szpurą
(Wovoka / Cukunft) na perkusji. Czeka na nas wyjątkowy wieczór, bowiem będzie
sie on składał z dwóch koncertów: Na początek, z okazji premiery płyty pt.
'Bright Astonishment Of The Night' (Wydawnictwo Bocian Records) usłyszymy
solowy koncert kontrabasisty Mike'a Majkowskiego, a w drugiej części trio
'Lotto'.
Zdarza im się
działać w rejonach jazzowych, ale Lotto to inna para kaloszy, w założeniu -
oddech od "idiomu jazzowego". Wcześniej spotykali się już na scenie w
różnych konfiguracjach. Trzej muzycy nie tylko uważnie słuchają się nawzajem,
każdy rozwija pomysły pozostałych, lecz także świetnie operują mniej
natchnionymi środkami, takimi jak cisza czy powtórzenie. Nawet wtedy, gdy grają
bardziej transowo. - Jacek Świąder
– Gazeta Wyborcza
Łukasz
Rychlicki - gitarzysta. Znany głównie jako członek uznanego zespołu KRISTEN z
którym nagrał pięć płyt i zagrał wiele koncertów. Jego styl gry jest trudny do
zdefiniowania, porusza się na granicy ustalonych norm i improwizacji. Razem
z Pawłem Szpurą stworzył duet w hołdzie Albertowi Aylerowi w którym muzycy
zanurzyli się w ostrym, bezkompromisowym, swobodnym avant-free jazzie. Z bratem
Mateuszem Rychlickim tworzy duet SALTO. Współpracuje min. z Mikołajem
Trzaską, Robertem Piernikowskim, Etamem Etamskim, Piotrem Kurkiem. Razem z
Pawłem Szpurą i Mikołajem Trzaską tworzą trio FREEGATE.
Mike Majkowski
- kontrabasista. W 2005 roku ukończył Sydney Conservatorium of Music
z najwyższą notą. Koncertował w kraju i zagranicą z wieloma Australijskimi
znakomitościami takimi jak: Mike Nock, Dale Barlow, Dave Panichi, Kristin
Berardi, Elana Stone, Vince Jones oraz Sean Wayland. Jest również
członkiem wielu młodych formacji jazzowych stanowiących śmietankę sceny
jazzowej Sydney. Współpracuje z Mikołajem Trzaską. Był członkiem jego zespołu
podczas doskonale przyjętego koncertu ze ścieżką dźwiękową do filmu Róża na OFF
Festivalu. Razem z Jimem Denleyem tworzy doskonały duet BLIP. Obecnie
występuje w trio razem z legendarnym Hailu Mergia (Etiopia) i Tonym Buckiem.
Paweł Szpura -
perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można
usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a
także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i
70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując
słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to
sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida
Drake’a. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim. Jest
członkiem uznanych zespołów takich jak CUKUNFT, czy HERA. Także był w składzie
koncertu z muzyką do Róży na Off Festivalu. Razem z Łukaszem Rychlickim i
Mikołajem Trzaską tworzą trio FREEGATE. Grał koncerty w trio z Hailu Mergia.
Koncert Nahawa Doumbia [Mali]
Śr. 25.11.2015, godz. 20:30, wstęp 40 zł
W afrykańskiej Republice Mali jej status
jest porównywalny do takich legend malijskiej muzyki jak Ali Farka Touré‚
Toumani Diabaté‚ czy Salif Keita. Światowy rozgłos
uzyskała dzięki nagranej w 1982 r., a na nowo wydanej w 2011 r. płycie ‚La Grande Cantatrice Malienne. Było to pierwsze
wydawnictwo popularnej wytwórni ‚Awesome
Tapes From Africa’.
Nie ukrywamy, jest to dla nas ogromny zaszczyt, że na jej pierwszej trasie koncertowej po Europie po 15 latach(która
obejmuje 6 miast w sześciu krajach) zagra jej pierwszy koncert w Polsce w ‚Pardon, To Tu’.
Drodzy wielbiciele muzyki, z wielką radością zapraszamy was na koncert
legendarnej wokalistki ‚Nahawa
Doumbia. W Pardon, To Tu wystąpi w towarzystwie męża, gitarzysty N'Gou
Bagayoko, na scenie pojawią się również takie instrumenty jak balafon,
syntezator, kamele n'goni, i perkusja.
Nahawa Doumbia, urodziła się w Mali w
Maféré, małej miejscowości znajdującej się na granicy Wybrzeża Kości Słoniowej,
a dorastała w Bougouni zalesionym obszarze na południe od Bamako, gdzie nadal
mieszka. Jej matka, która zmarła kilka dni po jego urodzeniu, przepowiedziała,
że jej córka zostanie piosenkarką mimo, że nie jest z kasty griotów i dlatego
nie ma żadnej przyszłości w muzyce. "W mojej rodzinie nikt nie śpiewa,
dlatego musiałam pokonać wiele trudności aby złączyć się z muzyką. Zostałam
odkryta przez agentów Ministerstwa Kultury. W tych występach organizowanych co
dwa lata, gdzie spotykają się młodzi ludzie w występach muzycznych i sportowych
ze wszystkich regionów Mali śpiewałam w grupie z moimi przyjaciółmi”. Od tamtej
pory dzieliła scenę z takimi gwiazdami jak Manu Dibango, Toure Kunda czy Miriam
Makeba.
THEORAL
Music Histories & concert of Paul Lovens / Raphael Rogiński
Wt.
12.01.2016, godz. 20:00, wstęp 30 zł
Wraz z Austriackim
Forum Kultury zapraszamy Państwa na spotkanie z autorem książek z serii THEORAL
– Philippem Schmicklem, które poprowadzi znany nam z Instytutu Improwizacji
dziennikarz muzyczny Krzysztof Wójcik. Wieczór uświetni występ dwóch
znakomitych muzyków, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie.
Będzie to legendarny perkusista Paul Lovens oraz jeden z najlepszych polskich
gitarzystów Raphael Rogiński. Ważna informacja, spotkanie będzie prowadzone w
języku angielskim.
THEORAL jest to
poniekąd historia mówiona, ponieważ na takiej zasadzie powstają teksty do
każdej z edycji. Artyści opowiadają czym jest dla nich muzyka, w szczególności
muzyka awangardowa, improwizowana, eksperymentalna. Ich autor Philipp Schmickl
urodził się w 1980 roku w Wiedniu, a dorastał w Nickelsdorfie na
austriacko-węgierskiej granicy. Stał się uczniem Hansa Falba w tamtejszej
Jazzgalerie, gdzie wzrastał w atmosferze jednego z najstarszych festiwali
muzyki improwizowanej Konfrontationen (www.konfrontationen.at). Podróżował po
wielu austriackich i międzynarodowych festiwalach, od Dala-Floda, po Szwecję,
Beirut i Liban. To między innymi dzięki podróżom zapragnął studiować
antropologię. Z okazji 30-tej edycji Konfrontationen zredagował festschrift, czyli
okolicznościową publikację podsumowującą dokonania festiwalu, zatytułowaną
"Tell no lies, claim no easy victories". Było to bodźcem aby w 2011
zacząć pracować nad THEORAL, a tworzy je wraz z ilustratorką Karin Weinhandl.
Do tej pory opublikowali 11 książek (m.in. z Marco Eneidim, Paulem Lovensem,
Hansem Falbem, Michaelem Zerangiem, Christofem Kurzmannem), a obecnie pracują
nad 12, w której ukarzą się rozmowy z Hamidem Drakiem i Williamem Parkerem.
Paul Lovens to
legenda muzyki improwizowanej, grający na bębnach już od dzieciństwa, wcześnie
zaczął pracować z amatorskimi i dixielandowymi zespołami. Od lat 70. w Trio z
Alexandrem von Schlippenbachem i Evanem Parkerem. Członek "Globe Unity Orchestra".
Współpracował z czołówką światowej muzyki improwizowanej i free jazzowej, m.in.
z Cecilem Taylorem, Aki Takase, Eugene Chadbournem, Günterem Christmannem,
Matsem Gustavssonem i Joelle Leandre.
Raphael Rogiński -
gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także
badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację
poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest
wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym.
Głęboko związany z kulturą żydowską. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty
których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym
festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe,
Mizrach. Gra muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską
i inne wykonując je z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej - blues
i rock lat 60 to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego. Z inspiracji
muzyką eksperymentalną ameryki powstał zespół Spinalonga, oraz bluesowa Wovoka.
Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha“. Jego
kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia
artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe jak i bajki animowane, teatr
tradycyjny i multimedialny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zostaw wiadomość.