czwartek, 5 maja 2016

GIGOWY PRZEWODNIK: Pardon, To Tu, maj


Polecamy majowe wydarzenia w Pardon, To Tu. A będzie się w klubokawiarni przy placu Grzybowskim działo! 


Projekt „Zielnik” - warsztaty plastyczne dla dzieci 
Sb. 07.05.2016, godz. 12:00-15:00, wstęp wolny

Podczas warsztatów razem z dziećmi postaramy się odkryć zielnik inaczej i na nowo. W specjalnie do tego celu przygotowanych książeczkach będzie można stworzyć własną, niepowtarzalną kolekcję nie tylko roślinną. Kolekcjonowanie czas zacząć!

Projekt „Kropka w kropkę…” powstał z chęci podzielenia się tym z najmłodszymi odkrywcami, a także z wiary, że razem możemy zdziałać więcej! Nasze warsztaty pomogą rozwinąć zdolności manualne waszego malucha, przybliżą mu różne techniki artystyczne i biedą przy okazji świetną zabawą:) 

Raphael Rogiński
Pn. 09.05.2016, godz. 20:30, wstęp 25 zł

Na koncercie Raphael Rogiński zaprezentuje nowy zbiór utworów. Pierwsze z nich powstały w górach niedaleko Jerozolimy. Bywają tam momenty kiedy przychodzący gęsty kurz z pustyni odcina widzenie podnóża. Powstaje w ten sposób wyobrażony ląd, a my stojąc na szczycie nagle znajdujemy się na prawie płaskim terenie. Nowe utwory rezonowały w najgłębszych sokach drewien, a żylaste struny naciągały się na żebrach zagubionych w burzy zwierząt. Kompozycje te niedługo zostaną zarejestrowane, a koncert w klubie Pardon To Tu będzie ich premierą w całości.

Raphael Rogiński - gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach. Gra muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne wykonując je z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej - blues i rock lat 60 to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego. Z inspiracji muzyką eksperymentalną ameryki powstał zespół Spinalonga, oraz bluesowa Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha“. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe jak i bajki animowane, teatr tradycyjny i multimedialny. Nominowany do nagrody PASZPORTY tygodnika POLITYKA.


Mika Vainio 
Wt. 10.05.2016, godz. 20:30, wstęp 45 zł

Mika Vainio należy do grona najważniejszych muzyków eksperymentalnych. Zanim dał się poznać jako członek znanego na całym świecie duetu Pan Sonic specjalizującego się w minimalnych brzmieniach, artysta był muzykiem w wielu czołowych projektach i formacjach z pionierskich czasów fińskiej sceny industrialnej i noise’owej.

Obecnie mieszkający w Oslo występuje solowo pod własnym nazwiskiem lub pod scenicznym aliasem Ø, jest znany z niezwykłego analogowego ciepła i elektronicznej surowości, które emanują z jego nagrań. Czy są to abstrakcyjne dronowe kompozycje, czy też minimalne awangardowe techno, Vainio zawsze potrafi nadać im swoje osobiste piętno unikalnego, pełnego fizyczności brzmienia. Jego płyty ukazały się nakładem takich prestiżowych wytwórni jak Mego, Touch, Wavetrap czy Sähkö. Sam był producentem nagrań takich reprezentantów światowej sceny jak Alan Vega z Suicide, Keiji Haino, Chicks on Speed, John Duncan, Bruce Gilbert i wielu innych. 

Wiosna w indiańskiej wiosce 
warsztaty plastyczne dla dzieci
Sb. 21.05.2016, godz. 12:00-15:00, wstęp wolny

Zapraszamy wszystkie dzieci do Pardon, To Tu na niezapomnianą przygodę! Tym razem przeniesiemy się do wspaniałych krain Indian Ameryki Północnej. Własnoręcznie wykonamy fantastyczne pióropusze, przyozdobimy namiot Tipi oraz wymalujemy buzie w tradycyjne wzory i barwy indiańskie! Będzie się działo! 

Projekt „Kropka w kropkę…” powstał z chęci podzielenia się tym z najmłodszymi odkrywcami, a także z wiary, że razem możemy zdziałać więcej! Nasze warsztaty pomogą rozwinąć zdolności manualne waszego malucha, przybliżą mu różne techniki artystyczne i biedą przy okazji świetną zabawą.

2 Nights with Konono Nº1 [Kongo]
Nd./Pn. 22-23.05.2016, godz. 20:30, wstęp 50 zł

Ponad 40 lat temu zespół ten założył Mingiedi Mawangu, wirtuoz instrumentu "Likembé", który w wieku 85 lat odszedł od nas w zeszłym roku. W 2003 r. zagrali pierwsze koncerty poza Afryką, które zaowocowały w późniejszym czasie licznymi kolaboracjami, m.in. z Björk i Herbie Hancock (za współpracę dostali nagrodę Grammy – kategoria ‚Best Pop Collaboration’). Zapraszamy do Pardon, To Tu na jedyne koncerty w Polsce i jedyną dwudniową rezydencję podczas ich europejskiej trasy koncertowej, promującą nową płytę, legendarnego zespołu z Demokratycznej Republiki Konga – "L’orchestre folklorique T.P. Konono Nº1 de Mingiedi", czyli w skrócie Konono n°1.

W skład zespołu wchodzą trzy likembés elektryczne (basowe, średnie i wysokie tony), wyposażone w ręcznie zrobionych mikrofonów. Istnieje także sekcja rytmiczna, która wykorzystuje tradycyjne, jak i prowizoryczne instrumenty perkusyjne (patelnie, garnki i części samochodowe) i swoisty system dźwięku, w tym megafony z okresu kolonialnego, które się nazywają ‚lance – voix’ (‚voice-throwers’). Ich repertuar opiera się w dużej mierze na tzw. „Bazombo Trance Music’. 

Ich debiutancki album ‚Congotronics 1′ cieszył się światowym uznaniem. Do ich wielbicieli należą Thom Yorke (który grał utwór Konono Nº1 w BBC Radio One).


Ken Vandermark [US] & Paal Nilssen-Love [NO]
Nd.29.05.2016, godz. 20:30, wstęp 35 zł

Oglądanie na żywo występów free jazzowych to jak zabawa w rosyjską ruletkę. Wszystko może się wydarzyć, ale właśnie ryzyko jest w tym „wszystkim” najbardziej podniecające. Free może grać każdy, lecz nie każdy potrafi skrzesać swymi umiejętnościami i wrażliwością prawdziwy ogień. 

W świecie muzyki improwizowanej jest kilka nazwisk, które są znakami jakości niemalże gwarantującymi muzyczną ucztę na najwyższym poziomie i bez wątpienia Nilssen-Love i Vandermark są takimi nazwiskami.

Ken Vandermark – rewelacyjnie sprawny saksofonista (przede wszystkim tenorowy) i klarnecista (przede wszystkim basowy). Jego gra na obu tych instrumentach, powoduje, że znaleźć się on powinien pośród najwybitniejszych przedstawicieli obu tych instrumentów we współczesnym jazzie. Winien być jednak postrzegany także jako animator jazzowej sceny. Wielość projektów, które prowadzi doprawdy imponuje.

Wczesny okres twórczości Kena Vandermarka, to współpraca z rockowym zespołem The Flying Luttenbachers. Podstawową formą wypowiedzi Vandermarka pozostaje jednak jazz. Tworzy Ken Vandermark Quartet, którego koncepcja przeniesiona została do The Vandermark 5. Równolegle z tym zespołem prowadzi trio DKV, w skład którego wchodzą Hamid Drake oraz Kent Kessler. Ten zespół, prezentujący akustyczne trio, ściśle nawiązuje do tradycji free jazzowej, wywodzącej się z wczesnych form free, dorzucając jednak młodzieńczą witalność. Bardziej rytmiczno-rockową postacią tria jazzowego prezentowanego przez Vandermarka jest Spaceways Incorporated. Współprowadzi również dwa amerykańsko-skandynawskie projekty: School Days oraz Territory Band. Często także uczestniczy w nagraniach AALY Trio Matsa Gustafssona, wraz z Peterem Brötzmannem i Matsem Gustafssonem tworzy znakomite trio Sonore. W ostatnich latach Vandermark współtworzy kilka nowych projektów, m.in: Platform 1, Double Tanderm, Lean Left, Made To Break, czy Fire Room. Koncertuje i nagrywa także solo oraz w duetach z Timem Daisy i Paal Nilssen-Lovem.

Gra i dotychczasowa aktywność Vandermarka spotkała się w roku 1999 z uznaniem, albowiem dostał on w tym roku nagrodę MacArthura (stając się jej laureatem pośród takich luminarzy jazzu, jak Cecil Taylor, czy Anthony Braxton).

Nilssen-Love dosłownie wychował się na jazzie. Miał zaledwie pięć lat w 1979 roku, kiedy jego rodzice otworzyli Stavanger Jazzclub. Kariera muzyczna była więc naturalnym (i dopingowanym) wyborem. Młody perkusista zaczął pracować z saksofonistą Frode Gjerstad i trębaczem Didrikiem Ingvaldsenem w 1990 roku, trzy lata przed rozpoczęciem formalnych studiów jazzowych w Sund College Konserwatorium Muzycznym w Trondheim.

Bez wątpienia najważniejszy perkusista szeroko pojętej europejskiej sceny freejazzowej ostatnich lat i jeden z najbardziej kreatywnych norweskich muzyków młodego pokolenia, występuje i nagrywa wraz z Kenem Vandermarkiem, Davem Rempisem, Fredem Lonberg-Holmem, Sabirem Mateenem, Bobby Bradfordem, Jimem O’Rourke, Terrym Ex, Thurstonem Moorem, Peterem Brötzmannem (Chicago Tenten), Evanem Parkerem, Matsem Gustafssonem (The Thing), Johnem Butcherem, Jebem Bishopem, Stenem Sandellem, Joe McPhee i Toshinori Kondo. Lider big-bandu „Large Unit”. Koncertuje i nagrywa także solo. Właściciel oficyny wydawniczej PNL Records. 

Jachna / Mazurkiewicz / Buhl [PL]
Wt. 31.05.2016, godz. 20:30, wstęp 25 zł

W kwietniu nakładem krakowskiej wytwórni Instant Classic ukaże się debiutancki album tria Jachna/Mazurkiewicz/Buhl. Płyta nosi tytuł „Dźwięki ukryte” i została zarejestrowana we wrześniu 2015 roku w Synagodze w Bydgoszczy-Fordonie. „Dźwięki ukryte” to zbiór kompozycji wyimprowizowanych, jakoby odnalezionych, w murach starej zniszczonej Synagogi, którą dziś Fundacja Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego próbuje odnowić i ożywić różnymi artystycznymi działaniami. 

Każde tego typu miejsce wytwarza specyficzny nastrój i wpływa na muzykę. To coś innego niż sterylne studio. Sam tytuł "Dźwięki odnalezione" świetnie oddaje to zaszło - odnalezione zostały w starych murach pewne dźwięki, które Jacek Mazurkiewicz pięknie nagrał na kilka mikrofonów. Na płytę weszły też dźwięki ulicy, samochodów, bo synagoga ma dziurawy dach i to też zabiera jej pewną sterylność, co jest piękne. - Ta muzyka jest wypadkową energii, która spłynęła na nas w synagodze oraz naszych muzycznych doświadczeń – dodaje Jacek Mazurkiewicz.

Wojciech Jachna - Absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy oraz historii na Akademii im. Kazimierza Wielkiego. Uznany trębacz i sideman. W jego dorobku znajduje się przeszło 20 albumów z różnymi wykonawcami, w tym z Contemporary Noise Sextet, Sing Sing Penelope, Innercity Ensemble, trójmiejskimi Mordami, czy Dubska. Wiele lat występował u boku Andrzeja Przybielskiego, zwanego często jego nieoficjalnym nauczycielem. Charakterystyczne frazowanie i matowy dźwięk Wojtka Jachny są szeroko cenione przez muzyków i krytykę. Obecnie tworzy wiele ciekawych nowych składów – Jachna/Buhl ( „Atropina”, „Sythomathic”), Jachna/Tarwid/Karch („Sundial”), Jachna/Wójciński („Night Talks”), czy Jachna/Cichocki/Urowski/Krawczyk („The Right Moment”).

Jacek Mazurkiewicz - Interesuje się szeroko pojętą muzyką. Swoje dźwięki składa w całość bazując na wrażeniach emocjonalnych i pulsie. Łącząc akustykę z elektroniką, wciąż poszukuje nowego brzmienia. Współtworzy głownie projekty autorskie (Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego, Modular String Trio, 3FoNIA). Zajmuje się udźwiękowieniem, komponowaniem i produkcją muzyki do filmów i spektakli teatralnych. Prowadzi autorskie warsztaty dźwiękowe i muzyczne. Współpracował z wieloma polskimi i zagranicznymi artystami: Daniel Levin, Rob Brown, Giridhar Udupa, Mikołaj Trzaska, Andrzej Przybielski, Patryk Zakrocki, Tomasz Dąbrowski, Andrew Drury, Michael Zerang, Pulsarus, Słoma, Stanisław Soyka, Jerzy Mazzoll, Limboski, Poszukiwacze Zaginionego Rulonu.

Jacek Buhl - Niegdyś muzyk związany z Variete (album „Bydgoszcz”, singiel „Te dni” oraz „I znowu ktoś przestawił kamienie”), Trytonami („Tańce bydgoskie”, „Zarys Matematyki Niewinnej”) oraz formacja 4 Syfon („Jestem w kinie”, „To prawda”, „Baterie”, „New Tango”). Grając w Variete jednocześnie współpracował z formacją Henryk Brodaty, gdzie spotkał przyszłych założycieli zespołu Trytony i klubu MÓZG - Sławka Janickiego, Tomasza Gwicińskiego, Jacka Majewskiego, Macieja Wasilewskiego, Piotra Kaliskiego, Tomka Waszaka, Piotra Różyckiego oraz Rafała Budzbona. Kreatywność i otwartość tych osób miała wielki wpływ na sposób gry i dalszą działalność Buhla. Obecnie Jacek jest członkiem freebeatowego The Cyclist, duetu Glabulator (z Tomkiem Glazikiem), zespołu Trzy Tony, oraz zespołu Alameda 5.

Koncert Paradise Bangkok Molam International Band
Czw. 02.06.2016, godz. 20:30, wstęp 50 zł

Paradise Bangkok International Molam wydali swój debiutancki album w grudniu 2014 roku a zatytułowany jest "21st Century Molam". Ich twórczość rodzi się z legendarnych sesji didżejskich Paradise Bangkok prowadzonych przez DJ Sai i Chris Menist. Kolektyw ten gra muzykę vintyge, tzw. molam, która wywodzi się z regionu Isan, położonego w północno-wschodniej Tajlandii, z dodatkiem brzmień współczesnych.

Album został nagrany w Bangkoku, a zmiksowany w Londynie przez Nick'a Manassesa. Podczas gdy bazę stanowi w molam, dodano do nagrań dodatkowy element transowy aby pozostały zakorzenione w tradycji, ale z myślą o przyszłości. 

Chris Menist i Sai Maftei stoją również za wysoko cenionymi "The Sound of Siam" kompilacjami z wytwórni Soundway Records, jak i nagraniami dla Finders Keepers, Light in the Attic oraz ich własnej wytwórni Paradise Bangkok.

PopUpMusic.pl & Pardon To Tu Present: Koncert "Föllakzoid" [CL] 
Nd. 26.06.2016, godz. 20:30, wstęp 45 zł

Mamy zaszczyt zaprosić wspólnie z zaprzyjaźnionym portalem muzycznym PopUpMusic.pl na pierwszy w Polsce koncert kosmiczno-krautowo-psychodelicznego zespołu z Chile - FÖLLAKZOID. Zapraszamy bardzo serdecznie!

Föllakzoid - to transowy projekt trzech przyjaciół z dzieciństwa – Diego, Juana Pablo i Domingo – mieszkających w Santiago de Chile. Choć ich brzmienie jest bardzo mocno inspirowane starożytną muzyką andyjską, nauczyli się łączyć te wpływy ze współczesnymi dźwiękami, tworząc bogatą, choć minimalistyczną atmosferę.

Na ostatnim albumie zatytułowanym „III” zespół postanowił poszerzyć swoje instrumentarium, budując nastrój przede wszystkim przy pomocy pojedynczych akordów i powtórzeń. Materiał nagrali i zmiksowali samodzielnie w studiu BYM Records, a następnie opracowali syntezatorowe partie wspólnie z niemieckim mistrzem elektroniki Atomem TM (też mieszkającym w Santiago). Większość dołożonych przez niego efektów to atonalne elektroniczne dźwięki celujące w konkretne częstotliwości oraz zsamplowane oganiczne glitche. Syntezator Korg, na którym gra Atom TM, pierwotnie należał do Floriana Schneidera z Kraftwerk. 

„III” to minimalistyczna, czteroczęściowa ekspedycja dźwiękowa, podczas której język muzyczny Föllakzoid rozwija się w bardziej optymistycznym, nieokreślonym i przenikliwym kierunku, opierając się jednocześnie na coraz prostszych składnikach. W ciągu ostatniego roku zespół zagrał ponad 80 koncertów, m.in. na festiwalu Primavera Sound (w Porto i Barcelonie), brytyjskim ATP Festival, Musique Volantes w Lyonie czy Lollapalooza Chile. Dzięki koncertom promującym „III” spowite mgłą brzmienie Föllakzoid dotarło do jeszcze szerszej publiczności. Koncert w Warszawie będzie ich pierwszym i jedynym występem w Polsce. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw wiadomość.