środa, 2 marca 2016

GIGOWY PRZEWODNIK: Pardon, To Tu, marzec (i trochę kwietnia)


Prezentujemy marcowy rozkład jazdy w Pardon, To Tu. W tym miesiącu w klubokawiarni przy placu Grzybowskim będzie się działo dużo, dużo, dużo ciekawego i dobrego!

Koncert Stephen O'Malley [ Sunn O)))) ]
Śr. 02.03.2016, godz. 20:30, wstęp 55 zł

Stephen O'Malley, amerykański gitarzysta, współzałożyciel zespołów Sunn O))), KTL (z Peter Rehberg) i Khanate, wybitny przedstawiciel takich muzycznych gatunków jak dark ambient, drone doom czy doom metal, przyjedzie do 'Pardon, To Tu' na jedyny w Polsce koncert i zaprezentuje jego wyjątkowy solowy program. 

„Staram się regularnie grać koncerty solowe. To dla mnie bardzo ważna część mnie. Siadam na stołku z gitarą, otoczony baterią dziwacznych efektów i generuję infradźwięki. To częściowo kontynuacja tego, co robiłem kiedyś w Ginnungagap, tylko bardziej wyciszona, bliższa kameralistyce. Ludzie, o dziwo, wydają się to lubić! Ktoś mi to nawet wydaje od czasu do czasu w różnych dziwacznych formatach: na kasetach magnetofonowych lub płytach winylowych limitowanych do 50 egzemplarzy.” T-Mobile-Music

O'Malley jest również grafikiem, projektował okładki albumów i plakaty między innymi dla takich grup jak Earth, Emperor, Zyklon,Boris oraz Probot






Warsztaty Kolażowa Strefa Makulatury 
Sb. 05.03.2016, godz. 12:00-15:00, wstęp wolny

Zrobić coś z niczego, to jest ... COŚ! Podczas warsztatów tworzymy takie COŚ wg własnych pomysłów z odpadów, bawiąc się przy tym przednio. Robienie kolażu jest bardzo proste, a może być również świetną zabawą i doskonale wpływa na rozwijanie kreatywności. Nie trzeba umieć rysować, żeby tworzyć swoje własne obrazkowe światy. Robienie kolaży to wielki kolorowy bałagan, papierowe żarty z posklejanych zdjęć i twórcza zabawa!... to jest COŚ! Uczestnicy warsztatów będą mieli okazję spróbować pracy w wielu technikach i materiałach pochodzących z odzysku. 

Prowadzące: Dorota Pasek i Katarzyna Cecot - absolwentki Akademii Sztuk Pięknych oraz Studium Pedagogicznego w Warszawie.


5 Nights with Peter Brötzmann
[75th Brithday Anniversary]
Nd./Czw. 06-10.03.2016, wstęp 50-80 zł

06.03.2016 swoje 75. urodziny będzie obchodził jeden z najważniejszych improwizatorów wszech czasów, saksofonista, malarz, maestro Peter Brötzmann. Tego dnia (i przez kolejne 4 dni) Pardon, To Tu będzie gościć tego wielkiego muzyka wraz z innymi wybitnymi muzykami jakimi są Alexander von Schlippenbach, Toshinori Kondo, Han Bennink, Heather Leigh, Jason Adasiewicz, Steve Noble i John Edwards. Ponadto pojawi się reżyser Peter Sempel, który przyjedzie do Pardon, To Tu z jego najnowszym filmem dokumentalnym pt. "Rohschnitt Peter Brötzmann" (Polska Premiera). Warto dodać, że ostatniego dnia tej pięciodniowej rezydencji (10.03.2016) muzycy zagrają wspólnie na jednej scenie.

Partnerzy: 
Embassy of the Kingdom of the Netherlands


Koncert HELM
Nd. 13.03.2016, godz.20:30, wstęp 30 zł

Helm to pseudonim Luke'a Younger'a, artysty dźwięku i muzyka eksperymentalnego, który żyje i tworzy w Londynie od 2016 roku. Pracuje w szerokiej gamie oprzyrządowania i abstrakcyjnych źródłach dźwięku. W jego nagraniach słychać wpływy muzyki awangardowej i eksperymentalnej z przełomu XX i XXI wieku jednak ostatnio czerpie również z industrial oraz dance. 

W 2015 roku Helm wydał poprzez wytwórnię PAN swoją najważniejszą dotychczas, wysoko ocenioną płytę „Olympic Mess”. “It’s about exploring a perverse desire to pull the rug from under yourself, and the struggle to achieve a healthy equilibrium between one’s personal and artistic lives. Dealing with the problematic consequences of pushing your own limits, forming and dissolving relationships, transient lifestyles, physical and mental exhaustion, excess, and other kinds of personal chaos” 

Helm koncertuje na całym świecie, dzieląc scenę z artystami tak różnymi jak: William Basinski, Destruction Unit, Cut Hands, Joe Colley, Amen Dunes, The Haters, Wild Classical Music Ensemble, Oneohtrix Point Never, Iceage, Tony Conrad, Terror Danjah, HTRK, Lee Gamble, Kevin Drumm oraz wielu innych.



Koncert Hypercolor 
[Maoz / Ilgenfritz / Ligeti]
Wt.15.03.2016, godz. 20:30, wstęp 35 zł

Występ w Pardon, To Tu będzie częścią trasy koncertowej promującej ich debiutancki album „Hypercolor”, wydany przez zasłużoną wytwórnię Tzadik (2015), ten dziwnie cudowny zespół namaszczony przez Johna Zorna prezentuje muzykę o jazz-rockowej energii wyrastającej w dużej mierze z nowojorskiego no-wave. Ich utwory oparte są naprzemiennie na złożoności i prostocie, zmierzają w kierunku entropii i prawie katastrofy na zamówienie lub doskonałego porządku. Nie boją się improwizacji, współczesnej klasyki, naleciałości etnicznych, art-rocka i punkowej zadziorności. Trio HYPERCOLOR to świetni instrumentaliści: Eyal Maoz - gitara, James Ilgenfritz - gitara basowa i Lukas Ligeti - perkusja (zbieżność z nazwiskiem słynnego kompozytora György Ligeti nie jest przypadkowa). 

Eyal Maoz – guitar
James Ilgenfritz – bass
Lukas Ligeti - drums 


Warsztaty plastyczne: roboty i spółka 
Sb. 19.03.2016, godz. 12:00-15:00, wstęp wolny

Upcykling to inna forma recyklingu, w której nacisk położony jest na transformację materiałów uważanych za stare lub zbędne w nowe, często piękne i użyteczne obiekty. My tych pięknych i użytecznych rzeczy poszukamy w starych płytach cd, foli aluminiowej i co tam jeszcze znajdziemy w naszych szafkach i szufladach i z ich pomocą zbudujemy niezwykłe figurki robotów. Bo jak wiadomo własnoręcznie wykonane zabawki są najlepsze 

Koncert Angélica Castelló / Burkhard Stangl (AT) 
Pn. 21.03.2016, godz. 20:30, wstęp 30 zł

Angélica Castelló - pochodząca z Meksyku kompozytorka, artystka dźwiękowa i kuratorka. Od 1999 mieszka w Wiedniu. Jest inicjatorką takich przedsięwzięć muzycznych jak Low Frequency Orchestra, FruFru (z Mają Osojnik), Cilantro (wraz z Billym Roiszem), Subshrubs (z Kathariną Klement, Tamarą Wilhelm i Mają Osojnik), Chesterfield (z Burkhardem Stanglem), Plenum. Występowała też z Olgą Neuwirth, Wolfgangiem Mittererem, Martinem Siewertem, Johnem Butcherem, Dafne Vicente Sandoval, Urkumą, Franzem Hautzingerem, Isabelle Duthoit, dieb13, Jérômem Noetingerem, Mario de Vegą, Attilem Faravelim, Kazu Uchihashim, Bonnie Jones, Juanjosem Rivasem, Stevem Batesem. W ostatnich latach Castelló tworzy instalacje sytuujące się na styku muzyki, sztuk wizualnych i performansu.


Burkhard Stangl – gitarzysta i kompozytor, studiował antropologię kultury, muzykologię, gitarę klasyczną i elektryczną. Pracuje na polu nieidiomatycznej improwizacji, muzyki elektronicznej i współczesnej muzyki klasycznej. Jest założycielem znanej jazzowej grupy TON.ART, a także kameralnego zespołu Maxixe. Przyznaje się do wpływów Rock and Pop lat 60. i 70., Drugiej Szkoły Wiedeńskiej (Anton Webern), muzyki improwizowanej, cool jazzu, kompozycji graficznej, współczesnej klasyki (Morton Feldman). Styl kompozytorski Stangla wychodzi od syntezy jazzu i europejskiej modern music. Jest autorem wielu kompozycji na różne składy instrumentalne, muzyki do filmów (Gustav Deutsch). Związany ze sceną wiedeńską, współpracuje m. in. z Christianem Fenneszem, Martinem Siewertem, Angélicą Castelló, Diebem 13, Johnem Butcherem.



Koncert Tal National [Niger]
Wt. 29.03.2016, godz. 20:30, wstęp 40 zł

Tal National pochodzi z Niamey, stolicy Nigru. Ich piosenki wielokrotnie zajmowały pierwsze miejsca na ojczystych listach przebojów, nieprzerwanie są puszczane w Nigryjskiej telewizji, która miejscowym służy jako boombox. Jako że system dystrybucji płyt niemalże tam nie istnieje, swoje płyty wyprzedają na koncertach, m.in. wtedy gdy nakład ich ostatniego wydawnictwa wyczerpał się po pierwszym występie promującym, może dlatego, że ich koncerty trwają nawet 5 godzin.

Niger jest największym krajem Afryki Zachodniej, oraz jednym z najbiedniejszych na świecie. Leżąc pomiędzy Mali i Nigerią może cieszyć się zróżnicowaniem kulturowym i mieszanką narodowości, a każde z nich jest głęboko przesiąknięte muzyką. Nie jest im obcy afrobeat, blues Tuaregów, mistrzostwo kory, oraz własna odmiana hip-hopu. Podczas koncertu ten wieloosobowy zespół nieustannie się przemieszcza, włączając w to perkusistów, którzy w trakcie tych manewrów nie ronią nic z wybijanego rytmu. Nieraz dzielą się na dwa zespoły, grające jakby oddzielne koncerty. Materiał, którym się posługują łączy autorskie utwory wraz z nowymi aranżacjami pieśni ludowych Afryki Zachodniej, których tematem są miłość, tolerancja, kobiece piękno oraz fizyczna ekspresja taneczna oparta na tradycyjnych afrykańskich rytmach.

Będzie to ich pierwszy koncert w Polsce.


Koncert Purusha
[Postaremczak / Traczyk / Szpura] 
fot. Justyna Jaworska/mat.prasowe
Śr. 30.03.2016, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Freejazzowe „power trio” – tak w skrócie można określić zespół Purusha. Formacja utworzona przez Pawła Postaremczaka (saksofon tenorowy), Wojciecha Traczyka (kontrabas) i Pawła Szpurę (perkusja) choć koncertuje od trzech lat debiutancki album wydała dopiero w roku 2015. Materiał z płyty „Cosmic Friction” przedstawi podczas koncertu w Pardon To Tu.

Paweł Postaremczak - saksofonista znany ze współpracy z Wacławem Zimpelem, Mikołajem Trzaską, formacją Snowman i Emergency, kompozytor muzyki teatralnej. Jest wyrazistą postacią na polskiej scenie muzyki improwizowanej, odnajdując swój osobisty głos w oparciu o szeroko rozumianą tradycję jazzową. W 2008 roku wraz z zespołem Snowman, nakładem wytworni Kartel Music, wydał swoją debiutancką płytę "Lazy". Współtwórca - wraz z Wacławem Zimpelem, Ksawerym Wójcińskim oraz Pawłem Szpurą - kwartetu Hera. Współpracuje m.in. z Klausem Kugelem, Robertem Kusiołkiem, Januszem Stefańskim, Markiem Tokarem, Raphaelem Rogińskim i Hamidem Drakiem. Obecnie koncertuje z zespołem Wovoka. 

Wojciech Traczyk. Kontrabasista, basista, kompozytor i improwizator od lat eksplorujący różne muzyczne style, poszerzając tym samym horyzonty. Kształcił się w PSM im. F.Chopina w Warszawie, na Wydziale Jazzu w AM im. K.Szymanowskiego w Katowicach, na Wydziale Matematyki UW. Był laureatem różnych konkursów jazzowych, takich jak na przykład Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach. Współpracował z różnymi artystami i zespołami, między innymi z: Władysławem Jagiełło, Jimem Bakerem, Davem Rempisem, Aramem Sheltonem, Maria Peszek, Gaba Kulka, Sufity, Neurasja, Tworzywem Sztucznym, Muzykoterapia, The Light, Kamil Szuszkiewicz Band, Młynarski Plays Młynarski, Wacław Zimpel, Kapacitron. 


Paweł Szpura to perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60. i 70. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a. Jest członkiem zespołów HERA, CUKUNFT czy Wovoka. Stale współpracuje z Łukaszem Rychlickim, tworząc z Majkiem Majkowskim Lotto, a z Mikołajem Trzaską trio Freegate. 


Warsztaty plastyczne dla dzieci Kropka w Kropkę
Sb. 02.04.2016, godz. 12:00-15:00, wstęp wolny

Nasze warsztaty pomogą rozwinąć zdolności manualne waszego malucha, przybliżą mu różne techniki artystyczne i biedą przy okazji świetną zabawą:) Podczas zajęć każdy uczestnik dowie się min. jak w twórczy sposób wykorzystać rzeczy z pozoru niepotrzebne, np. Rolki po papierze toaletowym, kartonowe pudła, stare gazety czy plastikowe zakrętki. Chcemy dzięki temu nauczyć dzieci twórczego spojrzenia na otaczający nas świat. Każde zajęcia są niepowtarzalne, a wykonane dzieła dzieci zabierają ze sobą do domu. 

2 Nights with Michael Gira of Swans
Pn./Wt. 4-5.04.2016, godz. 20:30, wstęp 50-55 zł

Michael Gira, muzyk, malarz, lider legendarnej grupy Swans oraz eksperymentalnego projektu Angels of Light, założyciel wytwórni Young God Records, odkrywca i mentor muzyków Devendra Banhart czy akron/family, po dwóch latach ponownie będzie gościł w 'Pardon, To Tu'. Zapraszamy bardzo serdecznie na jedyne w Polsce koncerty i jedyną dwudniową rezydencję podczas jego europejskiej trasy koncertowej, która obejmuje 11 miast w 10 krajach.

W młodości przyszły muzyk podróżował autostopem po Europie. Zamieszkał w Izraelu, gdzie przez cztery i pół roku odsiadywał w więzieniu w Jerozolimie wyrok za handlowanie narkotykami. Po zakończeniu "odsiadki", wrócił do Stanów Zjednoczonych, zamieszkał w Nowym Jorku i założył własny zespół rockowy. Grupa Swans powstała w Nowym Jorku w 1982 r. jako reakcja na punk-rock i powstały na jego gruzach gatunek new wave. Na początku kariery grupa występowała u boku Sonic Youth, wkrótce jednak stała się wystarczająco popularna, dzięki swojemu szorstkiemu, agresywnemu brzmieniu, by na własną rękę zapełniać sale koncertowe. Debiut płytowy przyszedł w 1983 r., gdy do sklepów trafił krążek "Filth". Zespół zaczął zdobywać popularność w Europie, szczególnie w Niemczech. Publiczność zachwycała się nihilistycznymi tekstami Giry, opowiadającymi o przemocy, seksie i upadku moralności, które wokalista pisał, inspirując się pracami Jeana Geneta i markiza De Sade'a. Po wydaniu w 1984 r. albumu "Cop" wykrystalizowało się brzmienie grupy. 

Gira chętnie przyrównywał muzykę swojego zespołu do twórczości m.in. amerykańskiego bluesmana Chestera Burnette'a, znanego lepiej jako Howlin' Wolf. Podobnie jak jego utwory, muzyka Swans bazowała na jednostajnym, powtarzającym się riffie. Swans używali wolnych rytmów, nieco rozstrojonych gitar i elektroniki, nad którymi dominował melodyjny głos Giry.

Zespół zasłynął także z koncertów, podczas których muzycy rozkręcali głośniki i wzmacniacze tak głośno, że część publiczności uciekała z sali. Gira natomiast chętnie wdawał się w bijatyki z publicznością. Często występ kończyło wtargnięcie policji. Jak przyznał wokalista, dziś grupa nie zrezygnowała z intensywności swoich koncertów. "To jednocześnie wzniosłe dla ducha i destrukcyjne dla ciała" - tłumaczył.

W 1986 r. do grupy dołączyła wokalistka Jarboe, a rok później ukazał się album "Children of God", piętnujący religijny fanatyzm i hipokryzję Kościoła. Po kolejnych pięciu albumach, nieco łagodniejszych w wyrazie, Gira zdecydował się zakończyć działalność Swans w 1997 r. 

Gira zadebiutował solowo w 1995 r. albumem "Drainland". Od tamtej pory wokalista wydał jeszcze dziewięć autorskich albumów. Ostatni, "I Am Not Insane", ukazał się w 2010 r. W styczniu 2010 r., na oficjalnej stronie wytwórni Young God Records, Gira ogłosił reaktywację Swans. Kilka miesięcy później na półki sklepów płytowych trafił album "My Father Will Guide Me Up a Rope to the Sky" - pierwszy krążek Swans od 13 lat. [źródło Newsweek]


Koncert William Basinski [US]
Nd. 10.04.2016, godz. 20:30

W Pardon, To Tu wystąpi po raz drugi, i będzie to na tej trasie jego jedyny koncert w Polsce - muzyk i kompozytor, jeden z najwybitniejszych twórców nurtu ambient, od ćwierćwiecza współtwórca nowojorskiej sceny awangardowej - William Basinski

Współpracował m.in. z Diamandą Galas i Antony & The Johnsons, a jego najbardziej znane dzieło to czteropłytowy, epicki album „The Disintegration Loops” (2002-2003). 

Urodzony w 1958 roku w Houston. Jest wykształconym kompozytorem, klarnecistą i saksofonistą. Pod wpływem twórczości legendarnych osobowości twórczych, Steve'a Reicha i Briana Eno, Basinski oparł swój styl na pętlach uzyskanych ze starych taśm magnetofonowych i innych nietypowych zabiegach. Na swoje kompozycje kazał czekać światu 20 lat. Przez ten czas zgarbiony nad magnetycznymi taśmami, eksperymentował tworząc ambientalne plamy dźwiękowe. Jego pionierskie nagrania z lat 80. uznanie zyskały dopiero w latach 90., za sprawą wydawnictw firmowanych przez wytwórnie Raster Noton i oficynę Davida Tibeta – Durtro. W czerwcu 1998 roku ukazał się jego debiutancki longplay „Shortwave Music". Dwa lata później kompozytor założył własną wytwórnię 2062 Records. W 2001 roku do sklepów trafił album „Watermusic", następnie „The River", ale naprawdę głośno zrobiło się o Basinskim, kiedy wydał czteroczęściowy album „The Disintegration Loops". Podczas jednego z eksperymentów muzycznych w swojej piwnicy, William Basinski dostrzegł, że zapętlona taśma stopniowo traci fragmenty muzyczne. To zjawisko zostało przez niego przekute w jeden z najlepszych albumów z muzyką ambientową jakie kiedykolwiek wydano. 

„The Disintegration Loops” to nie są zwyczajne płyty, których słucha się nie zwracając większej uwagi i szybko o nich zapominając. Stworzone przez Basinskiego niezwykłe misterium wciąga w swoje zmagania ze śmiertelnością. Przypomina, że nasze dzieła zapisane są na kruchym, efemerycznym materiale, zarazem pokazując jak piękna jest śmierć. Słuchając tej beznadziejnej walki, stajemy twarzą w twarz ze świadomością otaczającej nas nicości. To metafizyczna, nawet religijna wyprawa, która wynosi ponad świat materialnej rzeczywistości. Sprawia, iż nieufnie patrzymy na własne ręce, ciało, które przecież jest tylko nośnikiem, takim samym jak magnetofonowa taśma. Jednocześnie czujemy niepokój, czy aby zanadto nie jesteśmy przywiązani do tej, tylko na chwilę, zorganizowanej materii. Paradoksem jest fakt, że kilka tygodni po nagraniu tych zmagań Basinski był świadkiem, jak wydawałoby się potężne dzieła rąk ludzkich w kilka sekund zamieniają się w stertę gruzu i pyłu.” - Aleksander Kobyłka (PopUpMusic.pl



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw wiadomość.