środa, 6 stycznia 2016

GIGOWY PRZEWODNIK: Pardon, To Tu, styczeń


Nowy rok w pełni, styczeń trwa w najlepsze, dlatego warto zainteresować się, co muzycznego przygotowali na pierwszy miesiąc 2016 roku właściciele Pardon, To Tu. A przygotowali naprawdę sporo ciekawych wydarzeń. O nich piszemy w Gigowym przewodniku.



Koncert Zakrocki / Olak / Wielecki
Nd. 10.01.2016, godz. 20:30, wstęp 20 zł
fot. mat. prasowe


Istotą projektu, którego koncert będzie miał miejsce w Pardon, To Tu jest improwizacja. Otwarta, niczym nieskrępowana. Marcin Olak lider trio, Patryk Zakrocki i Mikołaj Wielecki mają za sobą różne doświadczenia: grali z orkiestrami symfonicznymi. Komponowali i wykonywali muzykę do spektakli teatralnych i filmów. Prowadzili warsztaty i lekcje mistrzowskie. Wykonywali utwory kompozytorów współczesnych i muzykę dawną. Prowadzili zespoły i pracowali jako muzycy sesyjni. Łączy ich wrażliwość i chęć wspólnego szukania nowych dźwięków.


W grudniu 2015 nakładem Fundacji Słuchaj, ukaże się pierwsza płyta tego trio, “Spontaneous Chamber Music, vol. 1”.



Patryk Zakrocki - muzyk, improwizator, kompozytor, artysta dźwiękowy. Obecnie gra w duecie SzaZa na skrzypcach lub altówce, oscylatorze i elektrycznej mbirze, zmienia melodyjki w starych pozytywkach i współtworzy dwa wyjątkowe projekty własnego pomysłu: Gabinet Masażu Ucha Wewnętrznego i Kino Dźwięku. Dyryguje zespołami improwizatorów i sam improwizuje i komponuje. Opublikował 12 albumów płytowych, w tym dwa solowe. Jest autorem muzyki do spektakli teatralnych i filmów fabularnych, animowanych, dokumentalnych, krótkometrażowych i niemych. Wśród tych ostatnich znalazły się etiudy studenckie Romana Polańskiego, filmy eksperymentalnie Themersonów i animacje lalkowe Władysława Starewicza. Prowadził cykl koncertów Galimadjaz, współtworzył „Inwazję dźwięku” w Zachęcie, prowadził znany ze słuchowisk Zakład Produkcji Dźwięku.


Marcin Olak - gitarzysta jazzowy, kompozytor, muzyk improwizujący i eksperymentujący, absolwent warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina. Jako jeden z nielicznych gra jazz na gitarze klasycznej i akustycznej, wykorzystując specyficzne możliwości brzmieniowe i artykulacyjne tych instrumentów, gra też na gitarach elektrycznych. Chętnie porusza się na pograniczu różnych stylistyk: między jazzem a muzyką współczesną, między formą zamkniętą a improwizowaną. Koncertuje i nagrywa solo i w zespołach: od formacji free - jazzowych, poprzez orkiestrę symfoniczną, aż do klasycznych zespołów kameralnych.  Marcin także aranżuje i komponuje: jest autorem utworów kameralnych, tematów jazzowych i piosenek, nie stroni także od większych form.


Mikołaj „Miki” Wielecki - ukończył Iberystykę w Warszawie pracą o rumbie kubańskiej. Grę na etnicznych instrumentach perkusyjnych studiował w Byhoojskollen (Dania) a przede wszystkim u źródeł: w Hawanie, gdzie przebywał w latach 1999-2000, 2002 i 2007, w Rio de Janeiro (2010) oraz w Andaluzji (2006, 2008, 2012). Koncertował i nagrywał z takim artystami i zespołami jak: Natalia Natu Przybysz, Pablo Pavo i Praczas, Masala Sound System, Antonina Krzysztoń (folk), Rei Ceballo i Calle Sol, Magda Navarrete i Noche de Boleros (muzyka latynoska), Big Band Zbigniewa Namysłowskiego, Włodek Pawlik, Lora Szafran, Aga Zaryan (jazz), Vavamuffin (reggae) i Kora Jackowska. Jest założycielem i liderem grupy perkusyjnej Ritmodelia i szkoły Ritmo Bloco a także aktywnym muzykiem sesyjnym – ma na swoim koncie blisko 50 nagrań płytowych i ścieżek dźwiękowych do filmów.


THEORAL Music Histories & concert of Paul Lovens / Raphael Rogiński
Wt. 12.01.2016, godz. 19:30, wstęp 30 zł
fot. Krzysztof Machowina
Wraz z Austriackim Forum Kultury zapraszamy Państwa na spotkanie z autorem książek z serii THEORAL – Philippem Schmicklem, które poprowadzi znany nam z Instytutu Improwizacji dziennikarz muzyczny Krzysztof Wójcik. Wieczór uświetni występ dwóch znakomitych muzyków, którzy po raz pierwszy spotkają się na jednej scenie. Będzie to legendarny perkusista Paul Lovens oraz jeden z najlepszych polskich gitarzystów Raphael Rogiński. Ważna informacja, spotkanie będzie prowadzone w języku angielskim.

THEORAL jest to poniekąd historia mówiona, ponieważ na takiej zasadzie powstają teksty do każdej z edycji. Artyści opowiadają czym jest dla nich muzyka, w szczególności muzyka awangardowa, improwizowana, eksperymentalna. Ich autor Philipp Schmickl urodził się w 1980 roku w Wiedniu, a dorastał w Nickelsdorfie na austriacko-węgierskiej granicy. Stał się uczniem Hansa Falba w tamtejszej Jazzgalerie, gdzie wzrastał w atmosferze jednego z najstarszych festiwali muzyki improwizowanej Konfrontationen (www.konfrontationen.at). Podróżował po wielu austriackich i międzynarodowych festiwalach, od Dala-Floda, po Szwecję, Beirut i Liban. To między innymi dzięki podróżom zapragnął studiować antropologię. Z okazji 30-tej edycji Konfrontationen zredagował festschrift, czyli okolicznościową publikację podsumowującą dokonania festiwalu, zatytułowaną "Tell no lies, claim no easy victories". Było to bodźcem aby w 2011 zacząć pracować nad THEORAL, a tworzy je wraz z ilustratorką Karin Weinhandl. Do tej pory opublikowali 11 książek (m.in. z Marco Eneidim, Paulem Lovensem, Hansem Falbem, Michaelem Zerangiem, Christofem Kurzmannem), a obecnie pracują nad 12, w której ukarzą się rozmowy z Hamidem Drakiem i Williamem Parkerem.


Paul Lovens to legenda muzyki improwizowanej, grający na bębnach już od dzieciństwa, wcześnie zaczął pracować z amatorskimi i dixielandowymi zespołami. Od lat 70. w Trio z Alexandrem von Schlippenbachem i Evanem Parkerem. Członek "Globe Unity Orchestra". Współpracował z czołówką światowej muzyki improwizowanej i free jazzowej, m.in. z Cecilem Taylorem, Aki Takase, Eugene Chadbournem, Günterem Christmannem, Matsem Gustavssonem i Joelle Leandre.

Raphael Rogiński - gitarzysta, kompozytor i wykonawca, improwizator, animator kultury, a także badacz folkloru muzycznego. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację poszerzył o muzykologię i etnomuzykologię. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty których jest liderem: Shofar i Cukunft. Był także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach. Gra muzykę turecką, beduińską, afrykańską, lapońską, perską, ormiańską i inne wykonując je z muzykami z tych miejsc. Muzyka Ameryki Północnej - blues i rock lat 60 to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego. Z inspiracji muzyką eksperymentalną ameryki powstał zespół Spinalonga, oraz bluesowa Wovoka. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha“. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe jak i bajki animowane, teatr tradycyjny i multimedialny. Nominowany do nagrody PASZPORTY tygodnika POLITYKA, które zostaną przyznane tego samego wieczoru.


Dominik Strycharski Core 6
Wt. 19.01.01.2016, godz. 20:30, wstęp 25 zł
fot. mat. prasowe
Projekt Dominik Strycharski Core 6 - Czioczko jest bardzo twórczą wizją i interpretacją muzyki Kaszub. Jak to często bywa w przypadku projektów Strycharskiego, jest to bardzo konceptualne podejście połączone jednak z naturalnością i energią jaka płynie z samego grania i improwizowania. Projekt odnosi się do muzyki jako obrzędu, a zarazem jako dzieła sztuki.

Dominik Strycharski – flety proste
Wacław Zimpel - klarnety
Ksawery Wójciński - kontrabas
Zbyszek Kozera - kontrabas
Krzysztof Szmańda - perkusja
Hubert Zemler – perkusja

Zderzają się tu dwie rzeczywistości bez żadnych uników i naddanego estetyzowania – intelektualizm współczesnej kompozycji oraz korzenność, tradycyjność muzyki i jej żywiołowość. Łączą Kaszubską muzykę z kilkoma elementami: freejazz, gamelan, afrykańskie traktowanie rytmu, heterofonia, gra wielo-poziomowością możliwą do osiągnięcia w większym składzie, równoległość zjawisk muzycznych. Ważne jest to że muzyka Kaszub interesująca jest też w zetknieciu z innymi światami muzycznymi, z innymi kulturami i tradycjami z kilku miejsc naszego globu. Zwraca też uwagę, że projekt ten ma absolutnie niepowtarzalną aurę brzmieniową ze względu na niesamowity zestaw instrumentów : flety proste, klarnety, dwa kontrabasy i dwie perkusje. Daje to możliwości w pełni orkiestrowej kolorystyki a zarazem bardzo mocno nawiązuje to instrumentarium polskiej muzyki ludowej i do chropowatości tej muzyki.
http://www.doministry.blogspot.com/

Baaba ( Weber / Zabrodzki / Duda / Młynarski)
Śr. 27.01.2016, godz. 20:30, wstęp 25 zł
fot. Kobas Laksa
Baaba to już instytucja na polskiej scenie niezależnej. Przed ponad 10 lat swojej działalności zespół zwiedził prawie całą Europę, zagrał na najważniejszych festiwalach w Polsce, Europie i Ameryce i nareszcie zawita na scenie Pardon, To Tu.
Grupa powstała w roku 2000 szybko zbierając świetne recenzje. Obecnie Baaba to Tomasz Duda (saksofony, flet, sampler), Bartosz Weber (gitara, sampler), Piotr Zabrodzki (bas) i Jan Młynarski (perkusja). Już od pierwszej swojej edycji (2002) Baaba koncertowała w Polsce i za granicą (Anglia, Francja, Niemcy, Słowacja, Czechy, Rosja, USA), zarówno w klubach, jak i podczas uznanych festiwali elektronicznych i jazzowych (Incubate, Unsound New York, Warsaw Summer Jazz Days, Les Nuits Europeenes, Opener, Off Festival SKIF Festival,). W 2010 roku ukazała się płyta pod tytułem “Disco Externo”, a sam zespół był nominowan do nagrody „Mateusze” Programu III Polskiego Radia. 
2011 to płyta „Baaba Kulka” z niestandardowo potraktowanymi utworami grupy Iron Maiden, koncerty, nominacja do Fryderyka. W roku 2012 Baaba wydała album z muzyką Krzysztofa Komedy („The Wrong Vampire”z gościnnym udziałem Natalii Przybysz i Małgorzaty Sarbak), zagrała trasę po Polsce, odwiedziła USA, Niemcy i Ukrainę. W 2013 Zespół Baaba nagrał winylową EP-kę z muzyką zapomnianych polskich zespołów bigbitowych i po raz pierwszy w swojej karierze trafił na listę przebojów PR III. Rok 2014 to album Easter Christmas, koncerty i pozytywne recenzje, m.in. Bartka Chacińskiego:
Baaba nagrała być może najlepszą, a na pewno jedną z najbardziej intrygujących płyt w swoim dorobku. (…) jest dziś Baaba w największym dotąd stopniu rozegranym, dobrze współdziałającym kolektywem (…), któremu mimo dowcipnego i swobodnego charakteru muzyki zdarzają się błyski całkiem poważnej wirtuozerii”.
Niedawne zestawienie niemieckiej edycji The Rolling Stone umieściło Baabę na liście najbardziej poszukiwanych pozycji wśród szperaczy płyt (Die 100 Besten Geheimtipps http://www.rollingstone.de/news/article703644/die-100-besten-geheimtipps-platten-die-kaum-einer-kennt-teil-1.html)
The Quietus: They are, in short, fucking incredible; throwing a whole host of loose shapes that bounce between a bedsit take on Moebius and Plank, a baggy work out of Holger Czukay's Rome Remains Rome, and the burn-outs offered by fusion pranksters such as Snorkel and Perfect Vacuum. Baaba's "anything goes" looseness is obviously hard-earned and well practised, and they certainly revelled in taking the jolly old Henry Cow key change routine to new levels of absurdity. Mindblowing. (Richard James Foster)

Koncert Wacław Zimpel / Kuba Ziołek
Wt. 02.02.2016, godz. 20:30, wstęp 20 zł
fot. Joanna Tokarska/Archiwum FYH

Spotkanie autorskie z Marcinem Borchardtem
„Awangarda muzyki XX wieku”
Śr. 03.02.2016, godz. 19:00, wstęp wolny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw wiadomość.