19 i 20 sierpnia w Pardon, To Tu wystąpi Fennesz. Koncerty odbędą się w ramach cyklu 2 Nights with.
Christian Fennesz to ikona współczesnego ambientu. Jego album
“Endless Summer” do dzisiaj pozostaje jedną z najważniejszych albumów gatunku,
a jego wartość wykracza poza ambient - piękne dźwiękowe warstwy, delikatne
uderzenia gitary i chwytające za serce melodie sprawiły, że “Endless Summer”
znajduje się w każdym zestawieniu najlepszych albumów pierwszej dekady lat
dwutysięcznych.
Fennesz
odwiedzi warszawski klub w związku z wydaniem albumu „Bécs”,
przy którym pracowali również Martin Brandlmayr (Radian) i Tony Buck (The
Necks), muzycy niedawnych koncertów mających miejsce w Pardon, To Tu.
Fennesz - austriacki muzyk, kompozytor i improwizator.
Pochodzi z Wiednia, gdzie studiował etnologię i muzykologię. Karierę muzyczną
rozpoczął jako gitarzysta w grupie Blank. W 1988 wraz z Haraldem Adrianem (bas,
saksofon) i Siegfriedem Schmidem (perkusja) założył eksperymentalny Maische, w
którym był także wokalistą. Był to jeden z ciekawszych zespołów wiedeńskiego
undergroundu późnych lat 80-tych. Muzycy inspirowali się głównie brzmieniem
Sonic Youth i My Bloody Valentine, stosując niezbyt jeszcze wówczas popularną
wśród odbiorców rocka swobodną improwizację i granie instrumentalne.
Po opuszczeniu zespołu Fennesz związał się z wiedeńską scenę
techno, by z czasem stać się kluczową postacią sceny IDM i sceny
elektronicznej. W latach 1994-1995 był producentem grupy Play the Tracks off. W
roku 1995 wspólnie z brytyjskim muzykiem Colinem Newmanen i Scannerem pracował
nad płytą dla wytwórni Syntactic, a w 1996 wraz z Christofem Kurzmannem
współtowrzył zespół Orchester 33 1/3, Współpracował również z grupą Gangart nad
projektem „Zu Hause”.
W połowie lat 90-tych Fennesz zaczął grać sam, korzystając z
laptopa, a gitarę, zarówno elektryczną jak i akustyczną, traktował odtąd
głównie jako źródło sampli. Pierwszą solową płytę "Hotel Paral.lel"
wydał w wytwórni Mego (1997), w której ukazała się jeszcze "Endless
Summer" (2001).
Grywał między innymi z Polwechsel, Christof Kurzmann,
Stephan Mathieu, Ekkehard Ehlers, Rosy Parlane czy wreszcie z brytyjską ikoną
elektroakustycznej improwizacji Keith Rowe. Wraz z Peterem Rehbergiem i Jimem
O'Rourke tworzy trio Fenn O'Berg, jest też członkiem supergrupy MIMEO.
Koncertował również u boku Mike'a Pattona (m.in. w Warszawie). Częsty gość
festiwali takich jak Hyperstrings (Wiedeń, 1996), Ars Electronica (Linz), Music
Unlimited (Wels, Austria), Sonar (Barcelona), Konfrontationen (Nickelsdorf,
Austria), LMC Festival, Musikprotokoll (Graz, Austria), Amplify. Wielokrotnie
nagradzany, m.in. stypendium dla kompozytorów landu Burgenland w 1995, nagrodą
Gustava Mahlera ufundowaną przez miasto Klagenfurt oraz nagrodą Prix Ars
Electronica. Stworzył muzykę
do filmów "Beyond the Ocean" (1999), "Gelbe Kirschen"
(2000), "Blue Moon" (2002), „Platform#09 Chicago loop” (2005), Film
ist a girl & a gun (2009), „The Beginning and the End of All Things” (2012)
Od 2004 roku występuje także z
gitarą, filtrując dźwięki generowane przez instrument i komputer przez
wzmacniacz skonstruowany specjalnie na jego potrzeby. Skomponował utwór
"Fire in the Forest" na album "Blemish" Davida Sylviana, a
brytyjski wokalista zaśpiewał na jego płycie "Venice", wydanej w 2004
już pod szyldem Touch. Ta sama oficyna wydała też efekty jego współpracy z
Ryuichi Sakamoto: albumy "Cendre" (2007) oraz "Black Sea"
(2008). Kolaborował z amerykańską formacją Sparklehorse i nagrał z Markiem
Linkousem albumu "In the Fishtank" (Konkurrent, 2009), przedostatnim
albumem studyjnym jest Szampler (2010).
Wt.&Śr. 19-20.08.2014
godz. 20:30
wstęp 40 zł
mat. prasowe
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zostaw wiadomość.