środa, 27 listopada 2013

Grudzień w Pardon, To Tu

Koncertowy grudzień w warszawskiej klubokawiarni Pardon, To Tu.










Koncert „3 Nights with Improvised Music”, Pn.-Śr., 25-27.11.2013, godz. 20:30

Bilety 1 dzień – 25 zł
Karnet 3 dni – 60 zł

Kolejne muzyczne spotkania z cyklu “3 Nights with… “ w Pardon, To Tu. Tym razem zjedzie do Warszawy niemalże orkiestra. Orkiestra muzyków, którzy od wielu lat współpracują w różnych składach, a najpełniejszy jaki wspólnie tworzą to Resonance Ensemble Kena Vandenmarka. Inicjatorem tego spotkania jest perkusista Michael Zerang, który już kilkakrotnie rezydował w Pardon, To Tu. Warto też wyróżnić dzień trzeci, kiedy to na scenie pojawi się formacja Inner Ear na czele z Mikołajem Trzaską - będzie to koncert promujący ich najnowsze wydawnictwo "Return From The Centre of the Earth".

Poniedziałek 25 listopada

Część I

Wacław Zimpel – (PL) clarinets
Katarzyna Karpowicz – (PL) koto
Michael Zerang –  (US) drums

Częśc II

Dave Rempis – (US) sax
Michael Zerang – (US) drums

Cześc III

Dave Rempis – (US) sax
Piotr Damasiewicz – (PL) trumpet
Wojciech Traczyk – (PL) bass
Michael Zerang – (US) drums

Wtorek 26 listopada

Dave Rempis – (US) sax
Ken Vandermark – (US) sax
Ksawery Wójciński – (PL) bass
Michael Zerang – (US) drums

Środa 27 listopada

Inner Ear czyli:

Mikołaj Trzaska – (PL) sax, clarinets
Steve Swell – (US) trombone
Per Åke Holmlander – (SE) tuba
Tim Daisy – (US) drums


Można powiedzieć, że osobą odpowiedzialną za stworzenie kwartetu jest właśnie amerykański saksofonista i kompozytor Ken Vandermark. Choć osobiście nie uczestniczy w projekcie, to z jego inicjatywy muzycy spotkali się po raz pierwszy w 2008 roku w czasie pierwszej trasy orkiestry Resonanse, którego wszyscy są członkami. Wtedy właśnie postanowili powołać do życia kwartet o nazwie Inner Ear. 
Z chicagowskim perkusistą Timem Daisym, Mikołaj Trzaska miał okazję już wcześniej koncertować po Niemczech, Polsce i Stanach Zjednoczonych. Również z nowojorskim puzonistą Stevem Swellem Trzaska nawiązał bliższą współpracę, m.in. zagrali wspólną trasę po USA. 

Muzyka, którą wykonuje kwartet, to nic innego jak kontynuacja starej tradycji improwizowanego jazzu, poszerzona o świeże spojrzenie współczesnych muzyków pochodzących z różnych krajów świata. Muzyka kwartetu jest świadectwem, że jazz jest wciąż źródłem inspiracji i nie stał się jedynie dobrze sprzedającym się towarem na rynkach muzycznych. Kwartet łączy rozmaite tradycje - jazz, sonorystykę i muzykę współczesną  Na styku tych tradycji mamy do czynienia z generowaniem nowego, intymnego świata muzycznego. Główną ideą zespołu jest forma dialogu akustycznych instrumentów. Podczas improwizacji muzycy przyjmują różne rodzaje narracji muzycznej, od roli akompaniatorów, którzy z poszczególnych fraz budują skomplikowane struktury, do roli solistów. 

https://www.facebook.com/events/542770092478789/?ref=5

Koncert „Raphael Rogiński / Łukasz Rychlicki Plays Erik Satie”, Nd. 01.12.2013, godz. 20:30, wstęp 20 zł
Erik Satie kompozytor francuski (ur. 17 maja 1866 w Honfleur, zm. 1 lipca 1925 w Paryżu), uznawany za prekursora wielu późniejszych awangardowych kierunków artystycznych oraz za najbardziej ekscentrycznego kompozytora czasów Fin de siècle. Jego prowokacyjne kompozycje w duchu mrocznej, modernistycznej dekadencji, w równym stopniu fascynowały współczesnych, co bulwersowały opinię publiczną. Nazywany był przez krytyków genialnym błaznem. 
1 grudnia usłyszymy jego kompozycje nie przypadkiem zaaranżowane przez dwóch wyjątkowych polskich gitarzystów, mianowicie Raphaela Rogińskiego i Łukasza Rychlickiego.
Raphael Rogiński - gitarzysta, kompozytor, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Urodzony w 1977 roku. Od 13 roku życia gra na gitarze elektrycznej. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację uzupełniał o muzykologię i etnomuzykologię. 
Od samych początków działalności twórczej, skupiony jest przede wszystkim na improwizacji wynikającej z jazzu i bluesa i na muzyce etnicznej i ludowej. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską, szuka jej miejsca w swojej działalności. 
Grał i współpracował m. in. z: Kazuchisa Uchichashi, Le Quan Ninh, Noel Akchote, Frederic Blondy, Joe Giardullo, Keith Rowe, Axel Dorner, Thomas Lehn, Andrew Sharpley, John Edwards, John Tilbury, Brigit Ulher, Yale Strom, Tim Daisy, Dave Rempis, Mark Tokar, Mark Sanders, Clayton Thomas, Kris Wenders, Peter Jaquemyn, Wacław Zimpel, Emiter, Macio Moretti, DJ Lenar, Daniel Pigoński, Konstanty Usenko, Jarek Bester, Ireneusz Socha, Kadim O.Pavluk, Ryszard Latecki, Rafał Mazur, Piotr Bukowski, Arszyn, Mikołaj Trzaska, Maria Peszek. 
Łukasz Rychlicki - gitarzysta. Znany głównie jako członek zespołu KRISTEN, z którym nagrał pięć płyt i zagrał wiele koncertów. Jego styl gry jest trudny do zdefiniowania, porusza się na granicy ustalonych norm i improwizacji. Razem z Pawłem Szpurą stworzył duet w hołdzie Albertowi Aylerowi, w którym muzycy zanurzyli się w ostrym, bezkompromisowym avant-free jazzie. Z bratem Mateuszem Rychlickim tworzy duet SALTO. Współpracuje min. z Mikołajem Trzaską, Robertem Piernikowskim, Etamem Etamskim, Piotrem Kurkiem. Z Mikiem Majkowskim i Pawłem Szpurą tworzy trio LOTTO

"Jazz jest sztuką nieprzewidywalną i nieprzewidywalność jest dokładnie tym czego słuchacz może się spodziewać słuchając tej muzyki.

Irek Wojtczak, saksofonista/kompozytor, od lat związany ze sceną trójmiejską ma już ugruntowaną renomę na współczesnej polskiej scenie jazzowej, nie pozwalając nikomu na wygodne umieszczenie go i jego muzyki w ciasnej niszy co charakteryzuje jego twórczość. 

Prezentowana muzyka jest kolektywnym wyrazem indywidualnej wolności muzyków którzy tworzą wraz z Wojtczakiem, a są nimi:

Irek Wojtczak - saksofon
Kamil Pater - gitara (Contemporary Noise Sextet, Dziki Jazz)
Adam Żuchowski - bass (Andre Ochodlo, Mania Trio)
Kuba Staruszkiewicz - perkusja ( Pink Freud, Maria Peszek, Kaszebe)

Wspaniałe współgranie tych czterech artystów pozwala im również na pozostawienie sobie miejsca na indywidualną przestrzeń. Pomimo jasno określonych melodii i akordów muzyka wciąż obraca się i skręca w różnych kierunkach czy to harmonicznych, melodycznych czy tematycznych. 

Imponujące sola, znakomite improwizacje grupowe i inteligentne poruszanie po całej materii dźwiękowej. Wojtczak, który skomponował całą muzykę, to osobowość liberalna a rezultatem tej postawy jest zbiorowa kreatywność w miejscu muzycznej zgodności czy posłuszeństwa. Wybór gitary w miejsce fortepianu jako instrumentu harmonicznego w tym przypadku okazał się idealny. Nie pozostaje nam nic innego jak tylko słuchać i cieszyć się muzyką!!!" - Adam Baruch, 2013

Będzie to koncert w ramach trasy koncertowej promującą płytę Irka Wojtczaka "the Bees' knees" (Norymberga, Bydgoszcz, Sopot, Warszawa, Bruksela).

Irek Wojtczak - improwizator, kompozytor, aranżer. zamieszkały w Sopocie. Znakomicie wpisał się w trójmiejską scenę muzyczną udzielając się w wielu zespołach jako lider, sideman czy gość specjalny. Wziął udział w specjalnym projekcie Polish Brass Ensemble feat. Dave Douglas. Koncertował z Fonda/Stevens Group, ,Jim Black, Chris Speed. Nagrywa(ł) i koncertował m.in. z Tymański Yass Ensemble, Outlook Quartet, Krystyną Stańko,Contemporary Noise Sextet, Freeyo. Gościnnie nagrywał z Przemkiem Dyakowskim (Złota Płyta za album “Melisa”), Grażyną Łobaszewską, Ścianką, Pink Freud. Współtworzył zespoły Groovekojad, Tomek Sowiński Collective Improvisation Group, Wojtek Mazolewski Quintet oraz Możdżer – Tymański – projekt Chopin. Obecnie lider kwartetu The Bees' Knees.
Wielokrotnie nagradzany: laureat Fryderyka w kategorii muzyka alternatywna (za album "Smacznego" zespołu Groovekojad), Złotej Płyty (2008) za album Melisa Przemka Dyakowskiego. Największa Indywidualność Jazzowa konkursu na Bielskiej Zadymce Jazzowej w 2008 roku i wraz ze swoim zespołem PRL KWINTET został wyróżniony na XIV Festiwalu Polskiego Radia „Nowa Tradycja” w 2011r.  Pracując jako muzyk sesyjny nagrywa dla potrzeb filmu i teatru. Wziął udział w sesjach trans-opery "Sen nocy letniej" Leszka Możdżera, filmów: Segment 76 Oskara Kaszyńskiego, W stepie szerokim Abelarda Gizy (Sztorm 2008), Small spaces Elvina Flamingo (Gold Remi Award 2009, Houston, USA).

http://www.youtube.com/watch?v=qOn4AX39GNU

http://www.youtube.com/watch?v=Bb_FU9t3Es0

http://www.youtube.com/watch?v=5a6HT8-3QEk

http://www.irekwojtczak.com/
Koncert ”Hyperactive Kid” (P.Gropper/R.Graupe/Ch.Lillinger), 04.12.2013, godz. 20:30, wstęp 20 zł
Hyperactive Kid to zespół składający się z trzech muzyków, obecnie mieszkających w Berlinie. Poznali się w 2003 roku i od tego czasu pracują zbiorowo nad rozwojem swoich muzycznych pomysłów. Co najważniejsze, ich celem jest znalezienie dźwięków pulsujących oddechem wspólnego życia. Ich wzajemna gra przypomina nam o ciągłym przepływie energii i pomysłów pochodzących z wzmożonej aktywności dziecka. Trzech muzyków - jedno dzieło sztuki. Każdy z nich jest odrębną jednostką, a razem są właśnie Hyperactive Kid.
Philipp Gropper – tenor sax
Ronny Graupe - guitar
Christian Lillinger – drums
Brak kontrabasu w tym zestawieniu sprawia, że zespół prezentuje niespotykane brzmienie. Muzycy prezentują znakomitą formę w kontakcie z „żywą” publicznością. Ich szaleńcza ekspresja sprawia, że koncerty są niesamowitym przeżyciem zarówno dla fanów jazzu, jak i dla osób zupełnie z jazzem niezwiązanych. Zespół w swych eksperymentach sięga po rozwiązania stylistyczne znane z jazzu, rocka, hip-hopu, free, drum’n’bass i muzyki współczesnej. Z sukcesami występowali na konkursach i festiwalach w Niemczech, Danii, Austrii, Węgrzech, Szwecji, Słowenii i Turcji.

Philipp Gropper - jest członkiem the European Movement Jazz Orchestra. Współpracuje z zespołami Rudiego Mahalla, Carstena Daerrego, Madsa Lacour (zwycięzca Danish Radio Jazzprice w 2007), Mathiasa Schriefla, Oliver Steidle’a. Grywał koncerty w całej Europie. 

Ronny Graupe - należy do „Berlin Calling” Sextett. Pracuje z takimi artystami jak: Tyshawn Sorey, Frank Möbus, Claudio Puntin, Johannes Lauer, Méderick Collignon, Alejandro Sanchez. Koncertował i nagrywał w Anglii, Francji, we Włoszech, Hiszpanii, Danii, Norwegii, Szwecji, Austrii.
 

Christian Lillinger - współtworzy „Joachim Kühn Trio”, grał m.in. z Ursem Leimgruberem, Simonem Nabatovem, Günterem „Baby” Sommerem, Johnem Schröder. Występował na Jazzfestival Reims we Francji, Jazzfestival Vicenza we Włoszech, Jazzfestival Freiberg i Jazzherbst Bayreuth w Niemczech.
Koncert zespołu „Sutari” w ramach klubu festiwalowego Grand Off, 06.12.2013, godz. 20:00, wstęp wolny
Sutari tworzą wokalistki, instrumentalistki a przede wszystkim performerki, związane z różnymi projektami muzycznymi i teatralnymi, kontynuujące tradycje śpiewacze polskiej muzyki ludowej. Projekt Sutari to fuzja ich rozmaitych doświadczeń i fascynacji muzycznych zarówno tych tradycyjnych jak i współczesnych. Specjalizują się w aranżacjach wokalnych i przy użyciu nietypowych instrumentów. Sutari znaczy współbrzmieć. 

Zdobywczynie II nagrody i nagrody publiczności - “Burzy Braw” na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia “Nowa Tradycja” w 2012 oraz I nagrody i nagrody publczności na Międzynarodowym Festiwalu Mikołajki Folkowe 2012. Uznane przez polskich dziennikarzy specjalizujących się w muzyce folk/świata za "NAJCIEKAWSZY NOWY ZESPÓŁ ROKU 2012" w ramach plebiscytu portalu etno.serpent.pl. Zwyciężczynie 10. edycji Bitwy Zespołów (Battle Of The Bands) organizowanej przez jedno z największych wydawnictw z muzyką świata - World Music Network.
BARBARA SONGIN – śpiew, bęben obręczowy, basetla, perkusjonalia, instrumenty codzienne / vocals, drums, percussion, everyday objects

KATARZYNA KAPELA – śpiew, skrzypce, perkusjonalia, instrumenty codzienne / vocals, violin, percussion, everyday objects

ZOFIA BARAŃSKA – śpiew, skrzypce, perkusjonalia, instrumenty codzienne / vocals, violin, percussion, everyday objects
Zespół wystąpi w klubie festiwalowym Pardon, To Tu, w ramach Grand OFF – Najlepsze Niezależne Filmy Świata. To najważniejsza inicjatywa promująca kino niezależne w Polsce oraz jedna z najważniejszych tego typu idei na świecie. Celem Festiwalu jest nagrodzenie wybitnych, ambitnych i wyjątkowych niezależnych produkcji filmowych oraz nadanie im odpowiednią, wysoką rangę, powagę i prestiż. Realizację tego celu zapewnia skrupulatny proces nominacji zgłoszonych produkcji przez członków Kapituły Grand OFF, ponad 70-ciu reprezentantów środowisk filmowych z 24 krajów świata. Zwieńczeniem tej procedury jest uroczysta ceremonia rozdania nagród, która od 2006 roku odbywa się w Warszawie każdorazowo gromadząc 400 wybitnych postaci świata kina.
AHEAD Trio to międzynarodowa formacja wybitnych improwizatorów, wirtuozów i kompozytorów. Artyści z Polski i Niemiec interpretują muzykę legendy polskiego jazzu – Krzysztofa Komedy, bazując zarówno na tradycji jazzu jak i zdobyczach muzyki współczesnej. Nadają muzyce Komedy nowy, oryginalny wymiar, pełen emocjonalności, żywiołowości i finezji.

Christopher Dell – wibrafon |D|
Marcin Oleś – kontrabas |PL|
Bartlomiej Brat Oleś – perkusja |PL|

Christopher Dell - to jeden z najbardziej kreatywnych improwizatorów na niemieckiej scenie muzycznej. Absolwent prestiżowych uczelni w Rotterdamie, Berklee i Kaiserslautern, laureat nagrody Gary Burtona, Deutscher Schallplattenpreis i wielu innych. Wibrafonista jazzowy i kompozytor muzyki współczesniej. Współpracuje z legendami jazzu jak Benny Golson, Lee Konitz, Lalo Schifrin, Peter Erskine, i wybitnymi postaciami sceny europejskiej jak Theo Jorgensmann, Lars Daniellson, Tomasz Stańko, Albert Mangelsdorf.

Marcin Oleś i Bartłomiej Oleś - od ponad dziesięciu lat tworzą autorską muzykę, której głównym punktem odniesienia jest jazz. Są twórcami autorskich projektów oraz towarzyszą wielu sławnym jazzmanom z całego świata tworząc rytmiczny dream team, jak napisał o nich niemiecki magazyn JazzZeitung. Na liście ich współpracowników pojawiają się nazwiska Kenny’ego Wernera, Davida Murraya, Roba Browna, Chrisa Speeda, Erika Friedlandera, Theo Jorgensmanna, Rudiego Mahalla, Williama Parkera, Andrzeja Przybielskiego i wielu innych.

www.oles-oles.com
www.christopher-dell.com

https://www.facebook.com/events/217247058447589/?ref=5
Koncert „100nka” (Stodolisk / Les / Borowiecki), Pn. 09.12.2013, godz. 20:30, wstęp 20 zł
Dźwięki 100nki, powstałej w 2004 roku, powinny wprowadzić w wibracje organizmy nawet najtwardszych konserwatystów jazzu. Bębny Przemka, kontrabas Adama i gitara Tomka działają jakby wspólnie jeszcze w podstawówce grali jazz i przez te wszystkie lata, nierozłącznie i bez konfliktów damsko-męskich, do dziś funkcjonują jak niegdyś legendarny telewizyjny duet programu „Sonda” Kurek-Kamiński. Stara gwardia może spać spokojnie i udać się na zasłużoną emeryturę. Perkusyjna ekwilibrystyka, pewny siebie, głęboki sound kontrabasu, poszukiwanie nieoczywistych dźwięków poza tradycyjnymi skalami harmonicznymi dzięki grze smyczkiem, płynne przejścia od sonicznych eksperymentów z efektami do elektrycznych melodii. Niebywałe umiejętności techniczne, głowy otwarte na wpływy muzyki improwizowanej różnych części świata przy jednoczesnej próbie nadania własnej muzyce indywidualnego charakteru. To wszystko można usłyszeć zarówno na czterech, dotychczasowych płytach zespołu, na których muzycy współtworzyli z Mikołajem Trzaską, Antonim Gralakiem i Herbem Robertsonem, jak również na koncertach, gdzie 100nka potrafi efektownie wykonywać skomplikowane aranżacje, jak i bez pamięci oddawać się energetycznej otwartej muzyce free.

Skład: Adam Stodolski-double bass, Tomek Les -electric guitar, Przemek Borowiecki-drums
W grudniu zapraszamy na projekcję dwóch filmów Wolnej Grupy Filmowej STADO.
Jest nam szczególnie miło gościć te filmy ponieważ wystąpili w nich m.in. aktorzy z zaprzyjaźnionego Teatru Żydowskiego im. Estery Racheli i Idy Kamińskich. Czyli sąsiedzi przez ścianę. Serdecznie zapraszamy! Wstęp wolny!

"KARUZELA"

Eksperyment filmowy w reżyserii Jakuba Adamczyka. Historia dotyczy grupy cyrkowo-teatralno-kabaretowej występującej pod nazwą "Karuzela". Opowieść ma miejsce w latach 90' w warszawskim klubie studenckim. Jest to fabuła połączona z paradokumentem. Historia zawiera się w jednym wieczorze, jest on istotny dla grupy "Karuzela" z powodu odejścia wodzireja. Podczas jego ostatniego show pojawiają się komplikacje. Wesołe pożegnanie zamienia się w dramat za kulisami przeplatany z komedią odbywającą się na scenie.

„12 POTRAW“

Historia przedstawia trzy kobiety: córkę, mamę i babcię, które spotykają się z okazji Wigilii Bożego Narodzenia. Sytuacja pozornie wydaje się naturalna, córka – studentka filozofii przyjeżdża do babci na kolację. Podczas rozmów dochodzi do coraz większego napięcia, które prowadzi do kompletnej katastrofy. Poprzez relacje rodzinną pokazujemy wartość macierzyństwa oraz tradycji , które dla młodej dziewczyny nie są oczywiste. Za reżyserię filmu odpowiada Dagmara Gancarz.

Obydwa filmu zostały stworzone przez STADO wolną grupę filmową oraz przyjaciół. Grupa zrzesza w swoim gronie młodych twórców sztuki audiowizualnej, którzy zaczynają swoją przygodę z filmem. 

http://stadofilmgroup.weebly.com/

Jakub Adamczyk- reżyser/ organizator produkcji, członek grupy teatralnej "KOT", tancerz
Izabela Bojarska- scenariopisarka/ absolwentka Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim 
Mikołaj Figura- operator/ fotograf/ montażysta, absolwent Zespołu Szkół Fototechnicznych mikolajfigura.pl
Dagmara Gancarz- reżyser, absolwentka Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim
Aleksandra Kania- realizator dźwięku/ absolwentka Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim
Zuzanna Kuc- montażystka /storyboardziska/ organizator produkcji mn.in w Uniwerek.TV
Koncert „Joe McPhee Survival Unit 3” (Joe McPhee / Michael Zerang / Fred Longberg-Holm), Śr. 11.12.2013, godz. 20:30, wstęp 30 zł

Od czasu pojawienia się Joe McPhee na muzycznej scenie upłynęły już ponad cztery dekady. Do dziś pozostaje jednym z najbardziej zachwycających emocjonalnością kompozytorów oraz pięknie zamyślonym konceptualistą i teoretykiem muzyki improwizowanej. – Maciej Karłowski (Jazzarium)

Tego wieczoru usłyszymy cały jego kunszt, szczególnie, że zagra we wspólnym projekcie Survival Unit III wraz dwoma genialnymi muzykami, Michaelem Zerangiem na perkusji i Fredem Lonberg-Holm na wiolonczeli.


Joe McPhee – sax, trumpet
Fred Lonberg-Holm – chello
Michael Zerang - drums

Joe McPhee - wybitna osobowość, jeden z najbardziej cenionych muzyków na świecie. Multinustrumentalista (także kompozytor i poeta) rozpoczynał karierę muzyka od nauki gry na trąbce w zespole szkolnym; potem (w latach 1964-66) grał w zespole wojskowym stacjonując w Niemczech. Stosunkowo wcześnie zadebiutował: już w 1967 roku nagrał album z Cliffordem Thorntonem oraz koncertował z orkiestrą Matta Jordana. W końcu lat sześćdziesiątych sam zaczął uczyć się gry na saksofonie, eksperymentując nagrania solowe (bez akompaniamentu) oraz próbując lansować własne zespoły (od 1969 roku). Artysta realizował się także jako wykładowca ciekawych kursów (np. „Rewolucja w dźwięku” w Vassar College w latach 1969-71). Będąc postrzegany jako awangardzista jazzu chętnie zapraszany był do ultranowoczesnych projektów wybitnych innowatorów: grał Cliffordem Thorntonem, Donem Cherrym, legendarną, warsztatową Jazz Composers Orchestra (Carli Bley), w Europie (w latach 1975-77) grał ze Steve’em Lacym. Koncertował w Europie z własnym, skrajnie awangardowym triem oraz prowadził grupę do której zapraszał wybitnych awangardzistów spod znaku AACM (np.Josephe’a Jarmana, Sunny’ego Murraya). Prezentuje niezwykle nowatorskie podejście do tradycji jazzowej koncertował w prestiżowych salach koncertowych (od nobliwego Lincoln Center po serię koncertów w nowojorskim klubie Knitting Factory). Sporo koncertował i nagrywał, występując „gościnnie” z zespołami Jimmy’ego Giuffre’a, Raymonda Boni, Anthony’ego Coxa, Billa Stewarta, Charlesa Moffetta, André Jaume’a, Daunika Lazro, Evana Parkera.

www.joemcphee.com

Michael Zerang - perkusista, perkusjonalista. Rodzice amerykańskiego muzyka pochodzenia asyryjskiego urodzili się w Iranie (ojciec) i w Iraku (matka). Od 1976 r. Zerang rozwija swą karierę muzyka, kompozytora i producenta. Jest aktywny na polu muzyki improwizowanej, free jazzu i muzyki współczesnej. Trzykrotnie otrzymał prestiżową nagrodę Joseph Jefferson Awards za oryginalne kompozycje muzyki teatralnej (1996, 1998 i 2000). W swojej dyskografii posiada ponad 60 nagrań, począwszy od 1982 r. W latach 1985-1989 był dyrektorem artystycznym Link's Hall Performance Series, w której był producentem ponad 300 koncertów jazzowych, tradycyjnej muzyki etnicznej oraz muzyki elektronicznej. W latach 1994-1996 organizuje koncerty w Cafe Urbus Orbis, a od roku 2001 we własnym The Candlestick Maker in Chicago's Albany Park.
Podczas swej kariery Zerang współtworzył i koncertował w licznych formacjach: Liof Munimula, The Neutrino Orchestra, Trio Troppo, The Wonderfuls, The Blue Angels, Sam Pappas' Tumbling Strains, Frozen Lucy, The Quirt Quintet, Musica Menta, The Vandermark Quartet, Dream Cheese, The Sputter Ensemble, In Zenith, Broken Wire. Współpracował z wybitnymi muzkami, takimi jak: Fred Anderson, Mats Gustafsson, Raymond Strid, Sten Sandell, Don Meckley, Jaap Blonk, Daniel Scanlan, Peter Brötzmann, Kent Kessler, Barre Phillips, Jim Baker, Hamid Drake, Ken Vandermark, Luc Hautkamp, Fred Lonberg-Holm, Tatsu Aoki, czy Jeb Bishop. Jest nie tylko wybitnym perkusistą o oryginalnym brzmieniu, ale także cenionym pedagogiem wykładającym na licznych uczelniach i kursach.

www.michaelzerang.com

Fred Lonberg-Holm - wiolonczelista i kompozytor, lider własnych zespołów: Valentine Trio i Lightbox Orxhestra. Urodził się w 1962 roku, studiował w Juilliard School, a później na rozmaitych kursach prowadzonych m.in. przez Anthony'ego Braxtona, Mortona Feldmana, Bunita'ę Marcus i Pauline Oliveros. W 1995 roku przeniósł się do Chicago gdzie szybko podjął współpracę z muzykami tamtejszej sceny jazzowej i postrockowej - jest muzykiem i współtwórcą zespołów The Boxhead Ensemble, The Friction Brothers (z Michael'em Zerang'iem), The Flatlands Collective, Keefe Jackson's Fast Citizens, Joe McPhee Survival Unit III, Peter Brötzmann Chicago Tentet, Frame 4tet, Territory Band. Współpracował z wieloma czołowymi amerykańskimi i europejskimi muzykami sceny jazzowej i free improv wśród których wymienić należy: Jima Bakera, Johna Butchera, Wilberta DeJoode, Axela Doernera, Matsa Gustafssona, Charlotte Hug, Glenna Kotche, Petera Kowalda, Nicole Mitchell, Torstena Mullera, Jima O'Rourke, Jeffa Parkera, Davida Stakenasa, Bena Vida i Michaela Zeranga. 
Muzyk "Vandermark 5" od 2004 roku.

http://www.lonberg-holm.info/

Koncepcja, na której oparte jest funkcjonowanie zespołu muzycznego KAPACITRON, opiewa na trzy punkty:

1) graja tylko jeden koncert w roku i tylko w Warszawie 
2) każdy koncert bazuje na innym materiale dźwiękowym i innej estetyce
3) punkty 1 i 2 mogą zostać anulowane, jak im się zechce

W roku 2013 minęło okrągłe 10 lat od chwili, kiedy wybitny kontrabasista Wojciech Traczyk postanowił założyć własną orkiestrę. Nie założył jej do dzisiaj. Dla uczczenia tego faktu muzycy wykonają partyturę jego najnowszej kompozycji - Oraz dlatego, że jest piękna. Serdecznie zapraszamy!!

Wojtek Sobura - perkusja 
Kamil Szuszkiewicz - trąbka 
Wojtek Traczyk - kontrabas
Hubert Zemler - perkusja 

Wojtek Sobura - pochodzi z Kielc, do Warszawy sprowadziła go w 2000 roku edukacja na tzw. "Bednarskiej", czyli jednej z niewielu w Polsce szkół muzycznych o profilu jazzowym. Przez te 12 lat jako perkusista przewinął się przez dziesiątki zespołów, głównie oscylujących w gatunkach tj. jazz, hiphop, soul, r&b, pop/rock.  Na co dzień w studio współpracuje z kolektywem producenckim Trio z Ulrychville (wraz z Dominikiem Trębskim i Jurkiem Zagórskim) oraz z Dj'em Envee. Obecnie jest członkiem zespołów: Muzykoterapia, Kasia Nosowska "8", Ritmodelia. Jako producent, realizator i kompozytor udzielał się przy najnowszej płycie Muzykoterapii pt. "Piosenki Izy" oraz debiutanckim albumie Pablo Hudiniego pt. "Ydżak". Na swoim koncie ma autorską płytę "Organic Lo-Fi".

Kamil Szuszkiewicz  - absolwent Wydziału Jazzu PSM im. F. Chopina w Warszawie. Związany z warszawską sceną muzyki niezależnej, cenioną za wielogatunkowość i brak ortodoksji. Na swojej drodze twórczej miał szczęście spotkać tak wyjątkowe postaci jak Jan Jelinek, Marcin Masecki, Władysław Jagiełło, Tadeusz Sudnik, Ziv Ravitz, Adama Kamissoko, Fred Frith, Ray Dickaty, Arturas Bumsteinas, Wojtek Traczyk, Sobura, Piotr Bejnar, Piotr Pawlak, Wolfram, Macio Moretti, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler, Jaime Harding, Coldair, Baaba, Janek i jego Combo i wiele innych. Członek cenionego zespołu Profesjonalizm i niszowego zespołu Kapacitron. 
Jego wydana w 2011 autorska płyta „Prolegomena” spotkała się z ciepłym przyjęciem. Aktualnie pracuje nad drugą.

http://kamilszuszkiewicz.wordpress.com/
http://www.youtube.com/watch?v=E9ghrenyCcw

Wojtek Traczyk - jest kontrabasistą, basistą, kompozytorem i improwizatorem od lat eksplorującym różne muzyczne style, poszerzając tym samym horyzonty, wzbogacając i stale przedefiniowując swój język muzyczny i zwiększając skalę i zakres doznań. Kształcił się w PSM im. F.Chopina w Warszawie, na Wydziale Jazzu w AM im. K.Szymanowskiego w Katowicach, na Wydziale Matematyki UW i w zespołach starszych/mądrzejszych/lepszych. 
100 lat temu był laureatem różnych konkursów jazzowych, takich jak na przykład Bielska Zadymka Jazzowa, Jazz Juniors, Festiwal Standardów Jazzowych w Siedlcach, grając tam z różnymi zespołami. Współpracował z różnymi artystami i zespołami, między innymi z: Władysławem Jagiełło, Jimem Bakerem, Aramem Sheltonem, Maria Peszek, Gaba Kulka, Sufity, Neurasja, Tworzywem Sztucznym, Muzykoterapia, The Light, Kamil Szuszkiewicz Band, Młynarski Plays Młynarski, Kari Amirian, Natu, Wacław Zimpel, Janusz Smyk, Kapacitron. Ostatnio, zainspirowany bardzo ciekawą preparacją kontrabasu, której autorem jest Huba Połoniewicz, oraz otwierającą oczy choć momentami nieco niebezpieczną podróżą.

Hubert Zemler - warszawski perkusista o akademickim wykształceniu, doskonale czujący się w świecie muzyki improwizowanej. Jego wielokierunkowe zainteresowania muzyczne pozwalają mu zarówno na występy na perkusji solo jaki i kooperację z artystami z bardzo wielu kręgów muzycznych. Współpracuje miedzy innymi z Piotrem Kurkiem w projekcie "Piętnastka", Duetem Sza/Za i współtworzy trio Horny Trees. Ponad to koncertuje i nagrywa z zespołami Babadag, Frozen Bird, Neurasja, incarnations, Natu, The Saintbox.


Koncert „Babadag” (Bilińska / Tarkowski / Zemler / Cieślak), Wt. 17.12.2013, godz. 20:30, wstęp 20 zł

Zespół Babadag powstał w 2010 roku z inicjatywy wokalistki Oli Bilińskiej (Muzyka Końca Lata, projekty z Raphelem Rogińskim, Danielem Pigońskim). Założeniem było stworzenie i granie muzyki „organicznej“ – wypływającej z ciała, nie z intelektu, granej przede wszystkim na akustycznych instrumentach, nawiązującej do brzmień i rytmów pierwotnych, często rytualistycznych. Powstały piosenki-bajki, piosenki-mity, o tekstach - po polsku i po angielsku – wykorzystujących klasyczne toposy i symbole, przetrawione przez współczesną wrażliwość samej autorki. Na początku zespół funkcjonował jako duet, Bilińska zaczęła tworzyć i aranżować materiał wraz z basistą Szymonem Tarkowskim (Płyny, Pustki). W takim składzie Babadag zagrał swoje pierwsze koncerty. Później dołączali stopniowo także Hubert Zemler (Horny Trees, Ritmodelia, Piętnastka) i Maciej Cieślak (Ścianka), uzupełniając egzotyczne do tej pory instrumentarium – glockenspiel, banjo, steel drum i looper – o perkusję i gitarę elektryczną oraz klasyczną. Ważnym dopełnieniem muzyki i nieodzownym elementem projektu, współtworzącym jego oniryczny, nieco mistyczny klimat, są zdjęcia i wizualizacje Julki Paluszkiewicz, wspomaganej przez Macieja Stępińskiego, które widnieją na okładce debiutanckiej płyty Babadag i towarzyszą muzyce na koncertach.

Ola Bilińska - vocals, glockenspiel, looper, banjo, steel drum
Szymon Tarkowski - bass, steel drum, glockenspiel
Maciej Cieślak - guitars, backing vocals
Hubert Zemler - drums and percussion instruments

Koncert “Hera” (Zimpel / Postaremczak / Wójciński / Szpura), 18.12.2013, godz. 20:30, wstęp 20 zł

"Ale co, jeśli pozwolimy muzyce po prostu wejść w życie, dać jej miejsce i czekać, aby zobaczyć, co się dzieje?" To jest pytanie, które zostało postawione przez Wacława Zimpla, założyciela Hery. Głównym celem tego projektu jest wprowadzenie do muzycznego transu, który przełamuje bariery między sceną a widownią, ułatwianie spontanicznej wymiany. Dlatego Hera gra na żywo. Ich muzyka przechodzi przez ciągłe przemiany, wymykając się kolejnym próbom opisu lub ją jej klasyfikacji.

Po wydaniu znakomicie przyjętej koncertowej płyty „Seven Lines” Hera po raz kolejny zagra na scenie Pardon, To Tu.

„Powstała właśnie płyta, która, jeśli nie znajdzie się w gronie absolutnie najważniejszych pozycji w tym roku wydawniczym i nie zostanie doceniona, to będzie to jakaś kosmiczna niesprawiedliwość i chyba objaw prawdziwie zbiorowej złej woli” Maciej Karłowski, Jazzarium

Wacław Zimpel - klarnet

Ksawery Wójciński - kontrabas

Paweł Postaremczak - saksofon

Paweł Szpura - perkusja

Wacław Zimpel – klasycznie wykształcony klarnecista oraz kompozytor, obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich artystów na światowej scenie muzyki improwizowanej. Największe inspiracje czerpie z sakralnej i rytualnej muzyki różnych kultur. W swoich kompozycjach często odnosi się do dawnych kompozytorów tworząc swoiste, współczesne polemiki lub komentarze muzycznych tradycji. Jest liderem dwóch zespołów, Hera oraz międzynarodowego Undivided, współtworzy Resonance, orkiestrę Kena Vandermarka. Współpracuje również z: Mikołajem Trzaską, Michaelem Zerangiem, Klausem Kugelem, Stevem Swellem, Bobbym Few, Markiem Tokarem czy Perrym Robinsonem.

Ksawery Wójciński – niezwykle wszechstronny, klasycznie wykształcony kontrabasista, swobodnie poruszający się w stylistykach sięgających od muzyki dawnej po współczesną muzykę improwizowaną. Wójciński dysponuje bardzo charakterystycznym, głębokim dźwiękiem i wyjątkowym poczuciem rytmu, przywołując na myśl wielkich kontrabasistów afroamerykańskich. Jego wirtuozowska technika smyczkowa pozwala mu na prowadzenie partii melodycznych wchodząc w równoprawny dialog z solowymiinstrumentami. Współpracuje m.in. z Klausem Kugelem, Michaelem Zerangiem, Raphaelem Rogińskim, Mikołajem Trzaską.

Paweł Postaremczak – jeden z najciekawszych saksofonistów na polskiej scenie. Charakteryzuje go wyjątkowo liryczny i ekstatyczny styl, będący kontynuacją tradycji wielkich mistrzów saksofonu jak John Coltrane czy Pharoah Sanders. Jego gra hipnotyzuje. Z niezwykłą świadomością tworzy frazy niepowtarzalne, trudne do zapomnienia. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Klausem Kugelem, Raphaelem Rogińskim, Januszem Stefańskim czy Robertem Kusiołkiem.

Paweł Szpura – perkusista, którego styl jest kompilacją wielu tradycji. W jego grze można usłyszeć inspiracje perkusją czarnej i arabskiej Afryki, tradycje tureckie, a także nawiązania do amerykańskich perkusistów rockowych z lat 60-tych i 70-tych. Szpura operuje tymi stylistykami z niezwykłą lekkością, zaskakując słuchacza rozwiązaniami rytmicznymi lub wprowadzając go w głęboki trans, to sprawia, że jest kontynuatorem tradycji Eda Blackwella i Hamida Drake’a. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Raphaelem Rogińskim.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw wiadomość.