sobota, 21 września 2013

Avant Avant Garde w CSW

Anachroniczna podróż po muzycznych eksperymentach przed XX wiekiem.








Nie ma czegoś takiego jak nowa muzyka. I nigdy nie było. W przeciwnym razie – kiedy mogła się ona zacząć? W 1766 roku kiedy futurystyczne maszyny do produkcji hałasu zostały zaprojektowane przez Donato Stopaniego w teatrze Drottningholm w Sztokholmie? A może kilkadziesiąt lat wcześniej, gdy podwaliny muzyki minimalistycznej w postaci tonów kombinowanych zostały opisane przez Giuseppe Tartiniego? Czy może w wieku XIII, kiedy Cage'owska idea „przypadku” została zawarta w legendarnych figurach logicznych Raymonda Llulla? Czy jeszcze wcześniej?

Avant Avant Garde to anachroniczne poszukiwania praktyk eksperymentalnych w partyturach, rycinach i traktatach powstałych na wiele wieków przed ukuciem terminów takich jak “nowy”, “współczesny”, “eksperymentalny” czy “awangardowy”. Zanurzamy się w historię nie w poszukiwaniu szkół i trendów, ale szalonych jednostek – patronów XX wieku, którego same nie doczekały. Znajdujemy kompozytorów, naukowców, teoretyków i inżynierów pracujących z tym, co mieli pod ręką – wodą, powietrzem czy kamieniem. To, co spod ich rąk wychodziło od zawsze zapowiada nadejście sound artu.

Materiał naszych poszukiwań stanowi podstawę do zamówień kompozytorskich. Złożą się one na cztery noce wypełnione wyłącznie światowymi premierami. Dženana Aganspahić, Burkhard Beins, Arturas Bumšteinas, Max Eastley, Lucio Capece, Francesco Cavaliere, Tomek Chołoniewski, Gamut Ensemble, Jean-Luc Guionnet, Frau W, CM von Hausswolff, Gerhard Kern, Aleks Kolkowski, Michał Libera, Andrew Liles, Magda Mayas, Ralf Meinz, Tisha Mukarji, Mikołaj Pałosz, Karolina Ossowska, Razen, Spat'sonore, Maciej Sledziecki, Steven Stapleton, Radek Stawarz, Thomas Tilly, Jan Topolski, Michael Vorfeld. Philip Zoubek i wielu innych zaprezentują wykłady, koncerty, rzeźby i spacery dźwiękowe na temat Avant Avant Garde w Kolonii, Krakowie, Warszawie i Berlinie.



AVANT AVANT GARDE                                                                                                            
Szczegółowy program wieczoru w Warszawie

27 września 2013, Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”:

20.00, Sala edukacyjna (wstęp wolny):
- wprowadzenie Michała Libery
- wykład Jana Topolskiego
- spotkanie z artystami

21.00, Cysterna przed głównym wejściem do CSW (wstęp wolny):
- Francesco Cavaliere, performens inspirowany XIII- i XIX-wiecznymi eksperymentami z elektrycznością, zwłaszcza muzyką galwaniczną Charlesa Graftona Page'a. Cavaliere przygotuje specjalny set dźwiękowy na sprężyny i magnesy (muzyka galwaniczna) a także rozmaite instrumenty własnej konstrukcji wykorzystujące teorię rezonatorów Helmholtza oraz inne ówczesne fakty i mity na temat akustyki i psychoakustyki. 

22.00, Sala Laboratorium (20 zł):
- Gamut Ensemble, kompozycja inspirowana antycznymi i średniowiecznymi systemami strojenia instrumentów muzycznych. Od pierwszych koncertów Avant Avant Garde Maciej Śledziecki i Marion Wörle kompletują orkiestrę instrumentów konstruowanych na podstawie starych szkiców przez Gerharda Kerna – w Warszawie zaprezentują m.in. kurant i monochord sterowane cyfrowo.
- Magda Mayas & Tisha Mukarji, duet pianistki i pianistki ale także duet pianistki i stroicielki fortepianów. Obie artystki przygotują koncert rekonstruujący wczesne techniki preparacji fortepianu a także systemy strojenia muzycznego sprzed wynalezienia fortepianu, w szczególności te opisane w 1555 roku przez Nicola Vicentino w słynnej teorii archicembalo – instrumentu realizującego jego wizję muzyki opartej na skali 31-stopniowej. 
- Steven Stapleton & Andrew Liles, performens-tajemnica oparty na okultystycznych praktykach dźwiękowo-naukowych. Na okazję swojego pierwszego wspólnego koncertu w Warszawie twórcy zespołu Nurse with Wound, przygotują koncert na klawesyn oraz elektronikę.

* Kolejność koncertów w Sali Laboratorium może ulec zmianie !
* Koncert w Sali Laboratorium jest wydarzeniem dodatkowym Warsaw Gallery Weekend
* Po koncertach w Sali Laboratorium: After Party na dziedzińcu Zamku Ujazdowskiego (The Phantom, Jacek Sienkiewicz Recognition oraz Jacek Staniszewski Facial Index)

AVANT AVANT GARDE                                                                                                            
O muzykach występujących w Warszawie

FRANCESCO CAVALIERE zajmuje się kreowaniem słów i fantazmatycznych języków odnoszących się do określonych przedmiotów a także muzyki. Jest członkiem takich kolektywów jak Alberorovesciato, Doro Bengala, Mirror Trance, czy Sea Urchin. Ostatnio przygotowywał utwór "Guam! Alabaster Abacus", grę audio na okazję Fluxus Folk festival dla Museet for Samtidskunst, Roskilde, Denmark. Bycie multiinstrumentalistą w jego przypadku oznacza eksperymentowanie z obiektami, w tym instrumentami muzycznymi jako obiektami. Gra więc równie dobrze na piłeczkach ping-pongowych co gitarze.
Więcej: http://www.nathiascatola.com/

MAGDA MAYAS & TISHA MUKARJI – obie są pianistkami mieszkającymi i pracującymi w Berlinie. Od ponad dekady rozwijają technikę gry na fortepianie zakładającą użycie zarówno jego wnętrza jak i obudowy. Obie także specjalizują się w grze na fortepianie preparowanym i rozszerzaniu go o wykorzystanie dodatkowych obiektów a więc także – co za tym idzie – alternatywnych strojach muzycznych. Mayas interesują poszukiwania w obszarze faktury, linearnych oraz kontrastowych kolaży dźwiękowych. Ostatnio interesuje się także pianinami elektrycznymi (m.in. clavinet), których brzmienie rozszerza o materiał szumowy; obecnie współpracuje przede wszystkim z perkusistą Tonym Buckiem; wiolonczelistką Antheą Caddy (wiolonczela) a także Andym Moorem, Claytonem Thomasem i Peterem Evansem. Mukarji z kolei jest także kuratorką oraz pisarką. Regularnie współpracuje z muzykami sceny berlińskiej i nie tylko.
Więcej: http://magdamayas.jimdo.com/ oraz http://tishamukarji.com/
GAMUT ENSEMBLE (Marion Wörle aka Frau W: maszyny muzyczne, laptop oraz Maciej Śledziecki: maszyny muzyczne, uprzestrzennienie dźwięku) stawia sobie za zadanie łączenie muzyki elektronicznej i akustycznych instrumentów. Robi to przy użyciu generowanych komputerowo partytur, strategii improwizacji oraz konstrukcji instrumentów. Zespół skoncentrowany jest wokół kompozytorki muzyki komputerowej Marion Wörle i kompozytora Macieja Śledzieckiego. Występując od roku 2011 przybiera różne składy w zależności od danej okazji. W 2013 Gamut rozwija się we współpracy z konstruktorem instrumentów Gerhardem Kernem, który w tym projekcie opiera się głównie na starożytnych modelach instrumentalnych. Jego maszyny będą łączyły w sobie tradycyjną wiedzę na temat budowy instrumentów i współczesne osiągnięcia w dziedzinie instrumentów komputerowych.
Więcej: http://gamut-ensemble.de


ANDREW LILES & STEVEN STAPLETON czyli członkowie legendarnego Nurse with Wound. Andrew Liles jest muzykiem, producentem muzycznym i autorem remiksów. Jego kariera rozpoczęła się w połowie lat 80 i od tego czasu jego muzyka znalazła się na ponad 100 albumach o rozmaitych korzeniach stylistycznych. Jego muzyka jest eklektyczna i zróżnicowana, często minimalistyczna, surrealistyczna, ale odwołująca się także do technik muzyki klasycznej w celu wyjścia ponad rozróżnienia rodzajowe. Andrew Liles jest znany także jako regularny członek takich zespołów jak Current 93 czy Nurse With Wound. Steven Stapleton z kolei to założyciel i twórca tej ostatniej. W ramach tego właśnie projektu jego eklektyczne i nieortodoksyjne prace zyskały największy rozgłos i były określane najróżniejszymi mianami w odwołaniu do niemal wszystkich możliwych rodzajów muzycznych, których najbardziej precyzyjną kategoryzacją są po prostu słowa “Nurse With Wound”. W zespole współpracował on z takimi znakomitościami muzyki najnowszej jak Diana Rogerson, Jim Thirlwell (Foetus), David Jackman (Organum), The Hafler Trio, Stereolab, Jim O’Rourke, Sunn O))), William Bennett (Whitehouse), Robert Haigh, Rose McDowall (Strawberry Switchblade), Christoph Heemann, Faust, Annie Anxiety (Crass), Coil, Eberhard Kranemann (Kraftwerk, Neu!), Boubacar Traoré a także David Tibet (Current 93). Stapleon jest także artysat solowym występującym zarówno na żywo jak i udzielający się w pracy studyjnej jako producent, autor remiksów a ostatnio także ścieżek dźwiękowych do filmów. Obok swej pracy muzycznej, Stapleton jest także uznanym malarzem i rzeźbiarzem występującym często pod pseudonimem “Babs Santini”.

27 września 2013, Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej “Zamek Ujazdowski”

Organizacja: ZAM e.v., Fundacja 4.99 przy współpracy CSW “Zamek Ujazdowski”
Kuratorzy: Michał Libera, Maciej Śledziecki, Marion Wörle
www: avant-avantgarde.de, kontakt: info@satelita.de, michal.libera@gmail.com
Współpraca: Guido Moebius, Monika Zarzycka (promocja), Marcin Barski
Wsparcie: Kulturstiftung des Bundes, NRW Kultur International, ON Neue Musik Koln, Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach programu: Promocja kultury polskiej za granicą) 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zostaw wiadomość.