Anachroniczna podróż po muzycznych eksperymentach
przed XX wiekiem.
Nie ma czegoś takiego jak nowa muzyka. I nigdy nie było. W przeciwnym razie – kiedy mogła się ona zacząć? W 1766 roku kiedy futurystyczne maszyny do produkcji hałasu zostały zaprojektowane przez Donato Stopaniego w teatrze Drottningholm w Sztokholmie? A może kilkadziesiąt lat wcześniej, gdy podwaliny muzyki minimalistycznej w postaci tonów kombinowanych zostały opisane przez Giuseppe Tartiniego? Czy może w wieku XIII, kiedy Cage'owska idea „przypadku” została zawarta w legendarnych figurach logicznych Raymonda Llulla? Czy jeszcze wcześniej?
Avant Avant Garde to
anachroniczne poszukiwania praktyk eksperymentalnych w partyturach, rycinach i
traktatach powstałych na wiele wieków przed ukuciem terminów takich jak “nowy”,
“współczesny”, “eksperymentalny” czy “awangardowy”. Zanurzamy się w historię
nie w poszukiwaniu szkół i trendów, ale szalonych jednostek – patronów XX
wieku, którego same nie doczekały. Znajdujemy kompozytorów, naukowców,
teoretyków i inżynierów pracujących z tym, co mieli pod ręką – wodą, powietrzem
czy kamieniem. To, co spod ich rąk wychodziło od zawsze zapowiada nadejście sound
artu.
Materiał naszych poszukiwań stanowi podstawę do
zamówień kompozytorskich. Złożą się one na cztery noce wypełnione wyłącznie
światowymi premierami. Dženana Aganspahić, Burkhard Beins, Arturas Bumšteinas,
Max Eastley, Lucio Capece, Francesco Cavaliere, Tomek Chołoniewski, Gamut
Ensemble, Jean-Luc Guionnet, Frau W, CM von Hausswolff, Gerhard Kern, Aleks
Kolkowski, Michał Libera, Andrew Liles, Magda Mayas, Ralf Meinz, Tisha Mukarji,
Mikołaj Pałosz, Karolina Ossowska, Razen,
Spat'sonore, Maciej Sledziecki, Steven Stapleton, Radek Stawarz, Thomas Tilly,
Jan Topolski, Michael Vorfeld. Philip Zoubek i wielu innych
zaprezentują wykłady, koncerty, rzeźby i spacery dźwiękowe na temat Avant Avant
Garde w Kolonii, Krakowie, Warszawie i Berlinie.
AVANT AVANT GARDE
Szczegółowy
program wieczoru w Warszawie
27
września 2013, Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski”:
20.00, Sala edukacyjna
(wstęp wolny):
- wprowadzenie Michała Libery
- wykład Jana Topolskiego
- spotkanie z artystami
21.00, Cysterna przed
głównym wejściem do CSW (wstęp wolny):
- Francesco Cavaliere,
performens inspirowany XIII- i XIX-wiecznymi eksperymentami z elektrycznością,
zwłaszcza muzyką galwaniczną Charlesa Graftona Page'a. Cavaliere
przygotuje specjalny set dźwiękowy na sprężyny i magnesy (muzyka galwaniczna) a
także rozmaite instrumenty własnej konstrukcji wykorzystujące teorię
rezonatorów Helmholtza oraz inne ówczesne fakty i mity na temat akustyki i
psychoakustyki.
22.00, Sala Laboratorium (20
zł):
- Gamut Ensemble, kompozycja
inspirowana antycznymi i średniowiecznymi systemami strojenia instrumentów
muzycznych. Od pierwszych koncertów Avant Avant Garde Maciej Śledziecki
i Marion Wörle kompletują orkiestrę instrumentów konstruowanych na
podstawie starych szkiców przez Gerharda Kerna – w Warszawie
zaprezentują m.in. kurant i monochord sterowane cyfrowo.
- Magda Mayas & Tisha
Mukarji, duet pianistki i pianistki ale także duet pianistki i stroicielki
fortepianów. Obie artystki przygotują koncert rekonstruujący wczesne techniki
preparacji fortepianu a także systemy strojenia muzycznego sprzed wynalezienia
fortepianu, w szczególności te opisane w 1555 roku przez Nicola Vicentino
w słynnej teorii archicembalo – instrumentu realizującego jego wizję muzyki
opartej na skali 31-stopniowej.
- Steven Stapleton & Andrew
Liles, performens-tajemnica oparty na okultystycznych praktykach
dźwiękowo-naukowych. Na okazję swojego pierwszego wspólnego koncertu w
Warszawie twórcy zespołu Nurse with Wound, przygotują koncert na klawesyn
oraz elektronikę.
*
Kolejność koncertów w Sali Laboratorium może ulec zmianie !
*
Koncert w Sali Laboratorium jest wydarzeniem dodatkowym Warsaw Gallery Weekend
*
Po koncertach w Sali Laboratorium: After Party na dziedzińcu Zamku
Ujazdowskiego (The Phantom, Jacek Sienkiewicz Recognition oraz Jacek
Staniszewski Facial Index)
AVANT AVANT GARDE
O muzykach występujących w Warszawie
FRANCESCO CAVALIERE
zajmuje się kreowaniem słów i fantazmatycznych języków odnoszących się do
określonych przedmiotów a także muzyki. Jest członkiem takich kolektywów jak
Alberorovesciato, Doro Bengala, Mirror Trance, czy Sea Urchin. Ostatnio
przygotowywał utwór "Guam! Alabaster Abacus", grę audio na okazję
Fluxus Folk festival dla Museet for Samtidskunst, Roskilde, Denmark. Bycie
multiinstrumentalistą w jego przypadku oznacza eksperymentowanie z obiektami, w
tym instrumentami muzycznymi jako obiektami. Gra więc równie dobrze na
piłeczkach ping-pongowych co gitarze.
Więcej:
http://www.nathiascatola.com/
MAGDA
MAYAS & TISHA MUKARJI – obie są pianistkami mieszkającymi i
pracującymi w Berlinie. Od ponad dekady rozwijają technikę gry na fortepianie
zakładającą użycie zarówno jego wnętrza jak i obudowy. Obie także specjalizują
się w grze na fortepianie preparowanym i rozszerzaniu go o wykorzystanie
dodatkowych obiektów a więc także – co za tym idzie – alternatywnych strojach
muzycznych. Mayas interesują poszukiwania w obszarze faktury, linearnych
oraz kontrastowych kolaży dźwiękowych. Ostatnio interesuje się także pianinami
elektrycznymi (m.in. clavinet), których brzmienie rozszerza o materiał szumowy;
obecnie współpracuje przede wszystkim z perkusistą Tonym Buckiem;
wiolonczelistką Antheą Caddy (wiolonczela) a także Andym Moorem, Claytonem
Thomasem i Peterem Evansem. Mukarji z kolei jest także kuratorką oraz
pisarką. Regularnie współpracuje z muzykami sceny berlińskiej i nie tylko.
Więcej:
http://magdamayas.jimdo.com/ oraz http://tishamukarji.com/
GAMUT ENSEMBLE (Marion
Wörle aka Frau W: maszyny muzyczne, laptop oraz Maciej Śledziecki:
maszyny muzyczne, uprzestrzennienie dźwięku) stawia sobie za zadanie łączenie
muzyki elektronicznej i akustycznych instrumentów. Robi to przy użyciu
generowanych komputerowo partytur, strategii improwizacji oraz konstrukcji
instrumentów. Zespół skoncentrowany jest wokół kompozytorki muzyki komputerowej
Marion Wörle i kompozytora Macieja Śledzieckiego. Występując od
roku 2011 przybiera różne składy w zależności od danej okazji. W 2013 Gamut
rozwija się we współpracy z konstruktorem instrumentów Gerhardem Kernem, który
w tym projekcie opiera się głównie na starożytnych modelach instrumentalnych.
Jego maszyny będą łączyły w sobie tradycyjną wiedzę na temat budowy
instrumentów i współczesne osiągnięcia w dziedzinie instrumentów komputerowych.
Więcej: http://gamut-ensemble.de
ANDREW LILES & STEVEN STAPLETON czyli członkowie legendarnego Nurse with Wound. Andrew
Liles jest muzykiem, producentem muzycznym i autorem remiksów. Jego kariera
rozpoczęła się w połowie lat 80 i od tego czasu jego muzyka znalazła się na
ponad 100 albumach o rozmaitych korzeniach stylistycznych. Jego muzyka jest
eklektyczna i zróżnicowana, często minimalistyczna, surrealistyczna, ale
odwołująca się także do technik muzyki klasycznej w celu wyjścia ponad
rozróżnienia rodzajowe. Andrew Liles jest znany także jako regularny
członek takich zespołów jak Current 93 czy Nurse With Wound. Steven Stapleton z kolei to założyciel i twórca tej ostatniej. W ramach tego właśnie
projektu jego eklektyczne i nieortodoksyjne prace zyskały największy rozgłos i
były określane najróżniejszymi mianami w odwołaniu do niemal wszystkich
możliwych rodzajów muzycznych, których najbardziej precyzyjną kategoryzacją są
po prostu słowa “Nurse With Wound”. W zespole współpracował on z takimi
znakomitościami muzyki najnowszej jak Diana Rogerson, Jim Thirlwell (Foetus),
David Jackman (Organum), The Hafler Trio, Stereolab, Jim O’Rourke, Sunn O))),
William Bennett (Whitehouse), Robert Haigh, Rose McDowall (Strawberry
Switchblade), Christoph Heemann, Faust, Annie Anxiety (Crass), Coil, Eberhard
Kranemann (Kraftwerk, Neu!), Boubacar Traoré a także David Tibet (Current 93).
Stapleon jest także artysat solowym występującym zarówno na żywo jak i
udzielający się w pracy studyjnej jako producent, autor remiksów a ostatnio
także ścieżek dźwiękowych do filmów. Obok swej pracy muzycznej, Stapleton jest
także uznanym malarzem i rzeźbiarzem występującym często pod pseudonimem “Babs
Santini”.
27 września 2013, Warszawa, Centrum
Sztuki Współczesnej “Zamek Ujazdowski”
Organizacja:
ZAM e.v., Fundacja 4.99 przy współpracy CSW “Zamek Ujazdowski”
Kuratorzy: Michał Libera, Maciej
Śledziecki, Marion Wörle
www: avant-avantgarde.de,
kontakt: info@satelita.de, michal.libera@gmail.com
Współpraca: Guido Moebius, Monika
Zarzycka (promocja), Marcin Barski
Wsparcie: Kulturstiftung des Bundes,
NRW Kultur International, ON Neue Musik Koln, Fundacja Współpracy
Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w ramach
programu: Promocja kultury polskiej za granicą)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Zostaw wiadomość.